Todennäköisesti koulussa luetun suomalaisen klassikon mysteeri on kalvanut minua jo vuosia. Muistan sen, että se tapahtui suomessa(mahdolluisesti venäjänvallan…

Kysytty

Hei!

Todennäköisesti koulussa luetun suomalaisen klassikon mysteeri on kalvanut minua jo vuosia. Muistan sen, että se tapahtui suomessa(mahdolluisesti venäjänvallan aikaan). Siinä pieni poika toimi osan aikaa lasinpuhaltajien apulaisena ja sai palovammoja kuuman lasin roiskahteluista. Hänellä oli rikas suojelija(venäläinen kreivitär?), joka mahdo. Mistä kirjasta kuvaamani tapahtuma voisi olla?

Vastaus

Vastattu

Paremman ehdokkaan puutteessa tarjoan Mika Waltarin Ruotsin vallan aikaan sijoittuvaa historiallista romaania Kaarina Maununtytär. Siinä tavataan pienessä sivuosassa lasinpuhaltajan poika Maksimilian, jonka kädet "ovat rakoilla ja lasimassan kärventämät kuten ainakin lasinpuhaltajan kädet".