Titanicissa on kohtaus, jossa joku laivan henkilökunnasta alkaa huutaa Jackille ja Roselle, että joudutte maksamaan tuon, kun nämä tulevat ovesta läpi ja ovi…

Kysytty

Titanicissa on kohtaus, jossa joku laivan henkilökunnasta alkaa huutaa Jackille ja Roselle, että joudutte maksamaan tuon, kun nämä tulevat ovesta läpi ja ovi menee rikki. Jack ja Rose huutavat hänelle yhteen ääneen: "Suu kiinni!"
Eikös tämä tapahdu siinä vaiheessa, kun Titanic on jo törmännyt jäävuoreen, joten ei kai sillä pitäisi olla mitään merkitystä, jos ovi rikotaan, kun laiva kuitenkin uppoaa. Vai eikö tuo henkilökunnan edustaja muka tiedä vielä, että laiva uppoaa?

Vastaus

Vastattu

Elokuvassa on taidettu ottaa taiteellisia vapauksia. Stressaavassa tositilanteessa henkilökunnan jäsen saattaisi tottumuksesta vaatia maksua, mutta laskua ei todennäköisesti tule, jos kerran koko laiva uppoaa.

1 ääntä

Kommentit

Stressi- ja vaaratilanteissa shokkiin joutuneet ihmiset voivat käyttäytyä epäloogisesti. En ole nähnyt kyseistä elokuvaa, mutta jos kohtaus on hyvin näytelty, korvauksen vaatiminen täyttäisi juuri tuollaisen käytöksen tunnusmerkit. Silloin ei ole kyse varsinaisesta tottumuksesta, vaan reaktiosta. Tai ehkä psykologi sanoisi, että se tottumukseen takertuminen estää ihmistä tiukan paikan tullen menettämästä itsehillintäänsä ja jopa järkeään. Tiedän tapauksen, jossa mies löysi ohimoon itseään ampuneen kaverinsa ruumiin. Löytäjä yritti liittää maahan lentäneitä kallon luita paikoilleen, vaikka olisihan sen pitänyt ymmärtää, että ihminen, jonka kallon sisältö ei ole enää sen sisällä, on kuollut, eikä siinä paikkaaminen auta hengen palautumiseen.