Tillisilli, Tomaattisilli, Sipulisilli... mikä on Matjes-silli?

Kysytty

Tillisilli, Tomaattisilli, Sipulisilli... mikä on Matjes-silli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun Sanomien artikkeliin (19.12.2016) on haastateltu silliasioista tuotekehittäjä Timo Heleniusta, joka kertoo matjessillistä näin:

"Sana matjes (esim. hollanninkielen maatjeshaaring ja saksankielen sanasta madikeshering) tarkoittaa itse asiassa neitsytsilliä. Nimi viittaa siihen, että silli pyydetään aikaisin syksyllä. Meillä pohjolassa matjessillillä tarkoitetaan kuitenkin kypsyttämisen tapaa ja makumaailmaa."

https://www.ts.fi/ruoka/1283498888/Miksi+sillissa+on+niin+paljon+suolaa…