Tiina-kirjoista on joskus tehty lyhyt sarja. Sekä sarjassa että jossain alkupään kirjassa Tiina lukee sairaalle Sylville satukirjaa, jossa on tarina, jonka…

Kysytty

Hei!
Tiina-kirjoista on joskus tehty lyhyt sarja. Sekä sarjassa että jossain alkupään kirjassa Tiina lukee sairaalle Sylville satukirjaa, jossa on tarina, jonka juonen kohta meni jotakuinkin niin, että päähenkilöllä oli kyttyrä, joka puhkesi ja hän sai siivet ja lensi pois keijuna. Onko satu keksitty sarjaa varten, vai voiko sadun lukea jostain kirjasta? Tv-sarjassa Tiinalla ainakin oli jokin satukirja kädessä, mutta en tiedä, oliko se vain rekvisiittaa.
Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sylvi ja kysymyksessä mainittu kohtaus, jossa Tiina lukee ääneen satua kyttyräselkäisestä tytöstä, sisältyy kirjaan Tiina aloittaa oppikoulun: "Lapsijoukko kuunteli hisahtamattoman hiljaa, miten hän luki sadun pienestä köyhästä tytöstä, jolla oli kyttyrä selässään. Tämä oli hyvin onneton ja sai kärsiä hyvin paljon, ja kaikki pilkkasivat hänen rumaa kyttyräänsä. Kerran eräs poika heitti siihen suuren kiven, ja silloin kyttyrä aukeni, ja siitä tulivat esille hopeanhohtoiset, ihanat siivet, jollaisia kukaan ei ollut koskaan nähnyt. Pieni tyttö muuttui itsekin kauniiksi ja lensi siivillään kauas, kauas pois, ikuisen kesän maahan." (s. 119-120)

Aihelma kyttyrään kätkeytyvistä siivistä löytyy useastakin sadusta, mutta useimmissa löytämistäni kyttyrä aukenee enkelin kosketuksesta - ei siihen heitetyn kiven vuoksi, niin kuin Polvan kuvailemassa kertomuksessa. Kaikkia varteenotettavia ehdokkaita en valitettavasti saanut käsiini tarkistaakseni; näihin kuuluu esimerkiksi Kyttyräselkäinen tyttö Ester Karilaan sepittämiä satuja sisältävässä kirjassa Pientä ja suurta väkeä.

TV-sarjan Tiina 2. jakson (Tiina koulussa) kohdassa 17.01 näkyy, että Tiinan käsissä oleva satukirja on Ainikki Kiven Pirttirannan tarinoita. Todellisuudessa tässä kirjassa ei kuitenkaan ole kuvatunlaista satua kyttyräselkäisestä Liinasta.