Otsikko
Tietyt tahot mediassa väittävät, että vertaisverkkojen käyttäminen olisi Suomessa laitonta. Tekijänoikeuslainalaista materiaalia Suomessa ei saa ladata taikka…

Kysytty

Tietyt tahot mediassa väittävät, että vertaisverkkojen käyttäminen olisi Suomessa laitonta. Tekijänoikeuslainalaista materiaalia Suomessa ei saa ladata taikka jakaa, mutta entäpä, jos haluan ladata vaikkapa Ubuntu 8.04 LTS:n torrentina. Onko laillisen materiaalin hankkiminen näin laitonta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen http://www.antipiracy.fi/kuluttajalle/ukk.html sivulla "usein kysytyt kysymykset" kohdassa
"Internet ja vertaisverkot" vastataan kysymykseen mitä tiedostoja vertaisverkoissa voi jakaa: "Ainoastaan niitä, joista tiedät, että oikeudenhaltijat ovat sallineet niiden jakamisen. Lisäksi voit jakaa itse tekemiäsi teoksia, jos et ole sopinut oikeuksien hallinnoinnista jonkin tahon kanssa (tekijänoikeusjärjestö, kustantaja, levy-yhtiö)."
Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen sivulle voi jättää palautetta http://www.antipiracy.fi/ttvk/palaute.html joten sieltä kannattaa kysyä.