Tietoa Rooman uskonnoista 1600-1700-luvuilta, barokin ja rokokoon ajoilta. Netti/kirjat.

Kysytty

Tietoa Rooman uskonnoista 1600-1700-luvuilta, barokin ja rokokoon ajoilta. Netti/kirjat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1600-luvulla Rooman imperiumi oli jo lakannut, ja eteläisessä Euroopassa elettiin kaupunkivaltioiden aikaa. Euroopassa käytiin uskonsotia ja Rooman paavien valta väheni. Vaikka roomalaiskatolisen kirkon valta Euroopassa pieneni, säilyi katolisuus kuitenkin eteläeuroopalaisena valtakirkkona. Hengenelämässä valistuksen aatteet seurasivat renessanssia. Näistä ja muistakin asioista on lisää tietoa seuraavissa teoksissa:
Lintner, Valerio: Matkaopas historiaan--Italia (useita painoksia
Burckhardt, Jacob: Italian renessanssin sivistys, 1999
Kristinuskon historia 2000 2 - Uskonpuhdistuksesta nykyaikaan, 1999
Dué, AndreaL: Kristinusko 2000 vuotta, 1998
Euroopan historia , toim. Zetterberg, 1993 |
Renessanssi / Simo Knuuttila, 1995 |
Grimberg, Carl: Kansojen historia 7
Orlandis, Jose: Katolisen kirkon historia, 1999
Eurooppa - Uskon voima, 1995
Frisch, Hartvig: Euroopan kulttuurihistoria III--Renessanssista itsevaltiuden kauden loppuun

Kirjojen saatavuutta voi tarkastella kirjastot.fi -sivuilta, http://www.kirjastot.fi/index.asp?languageid=1 , kohdasta Monihaku.

Netissä on Katolisen kirkon kotisivuilla mm. luetteloitu kaikki paavit järjestyksessä. Osoite on
http://site.inet.fi/katt/index.html