Otsikko
Tietoa Mikael Agricolan päätöksestä yleisestä lukutaidon velvoitteesta Suomessa. Milloin hän tämän päätöksen antoi?

Kysytty

Tietoa Mikael Agricolan päätöksestä yleisestä lukutaidon velvoitteesta Suomessa. Milloin hän tämän päätöksen antoi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaista yhtä velvoittavaa päätöstä ei ole olemassa. Agricolan (n. 1510-1557) rooli lukutaidon opettamisessa Suomen kansalle on ennemminkin siinä, että hän loi suomennoksillaan edellytykset kansanopetukselle. Kaukaisena tavoitteena oli se, että jokainen kykenisi itse lukemaan Raamattua. Suoraan kansalle oli suunnattu hänen ensimmäinen julkaisunsa "ABC-kiria", joka kyllä sisälsi kirjaimiston mutta oli enemmänkin katekismus eli kristinopin alkeisoppikirja. Tätä kirjasesta, josta ei ole säilynyt yhtäkään kokonaista kappaletta (nykyiset näköispainokset on muodostettu palasista yhdistelemällä), ilmestyi kolme painosta vuosina 1543-1559, joten on syytä uskoa, että kirja on päätynyt pappien ohella kansankin käsiin. Turun hiippakunnan johtajana (käytännössä 1540-luvun lopulta lähtien, virallisesti piispana vuodesta 1554) Agricola varmaan monessa yhteydessä painotti papeille näiden velvollisuutta opettaa kansaa. Seuraavalla vuosisadalla lukutaidon opetuksen järjestämisestä tuli käytännössä papiston tärkein tehtävä.

KIRJALLISUUTTA:

Heininen, Simo
Mikael Agricola : elämä ja teokset. - Edita, 2007.