Tietoa Michelangelo Buonarrotista!

Kysytty

Tietoa Michelangelo Buonarrotista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Michelangelo Buonarroti oli renessanssiajan taidemaalari, kuvanveistäjä ja runoilija. Hänestä on tehty useita elämäkertoja. Uusin suomeksi käännetty on ilmestynyt tänä vuonna: Grömling, Alexandra: Michelangelo Buonarroti : elämä ja tuotanto. Suomeksi on ilmestynyt myös: Michelangelo - kuvanveistäjä, maalari, runoilija, 1980; Vasari, Giorgio: Taiteilijaelämäkertoja Giottosta Michelangeloon, 1994. Joensuun kaupunginkirjastossa on näiden lisäksi elämäkertoja englanniksi, niiden tekijöinä John Furse, Ludwig Goldscheider, Nicholas Wadley. Hänen kuvanveistotaiteestaan löytyy kirjaston kokoelmista kaksi englanninkielistä kirjaa, joiden tekijät ovat Nathanael Harris ja Alessandro Parronchi. Kokoelma hänen runojaan on käännetty suomeksi, kirjastosta löytyy kokoelma Michelangelon runoja. Hänestä on kirjoitettu elämäkertaromaani: Stone, Irving: Michelangelo, se on käännetty myös suomeksi.
Internetistä löytyy kattava sivusto Michelangelosta ja hänen taiteestaan: http://www.michelangelo.com/buon/