Tietoa Luhdasta. 1. Missä toimi Vihtori Luhtasen teollinen ompelimo kymmenluvun alkaessa? Kauppiaalla oli kaksi ompelijaa. Asemantaustaan valmistui vuonna 1928…

Kysytty

Tietoa Luhdasta. 1. Missä toimi Vihtori Luhtasen teollinen ompelimo kymmenluvun alkaessa? Kauppiaalla oli kaksi ompelijaa. Asemantaustaan valmistui vuonna 1928 ensimmäinen teollinen ompelimo. Vähitellen markkinakauppa vaihtui Lahden Asemantaustassa sijaitsevassa piharakennuksessa tukkumyyntiin. 2. Missä tämä piharakennus oli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Kuuden vuosikymmenen Luhta-linjat (1967) kerrotaan, että kauppias Vihtori Luhtanen palkkasi vuonna 1910 kaksi ompelijaa. Kyse oli kotiompelimosta. "Olemme Luhtasen kauppatalon pienemmässä huoneessa, joka on sisustettu myymäläksi. Suuremmassa työskentelevät ompelijat." (s.14 ja 16)
Talo sijaitsi Vilhonkadulla. "...hän saattoi ostaa yrittämisensä palkkana Anttilanmäen Vilhonkadulta oman talon. Siitä oli tuleva toiminnan kiintopiste lähes kolmen vuosikymmenen ajaksi." (s.9)

Teoksessa on kaksi mielenkiintoista kuvaa. Sivulla 21 kuva kaupan kyltistä ja sivuilla 26-27 kuva V. Luhtasen kiinteistöstä Anttilanmäellä, jossa näkyy pihapiiri ja myös vuonna 1928 valmistunut teollinen ompelimo. Piharakennuskin kuvassa on. Tekstistä ei tosin löytynyt mitään viittausta siihen eikä sen tukkumyyntikäyttöön.
Jokin varasto on sijainnut ainakin vuonna 1918 palaneen talon vintillä (s.22).
Sivun 9 kiintopistemaininnasta voisi päätellä, että myös piharakennus sijaitsi Vilhonkadulla. Muita tietoja siitä ei löytynyt.

Vuoden 1930-luvun alun puhelinluetteloissa yrityksen osoite on lyhyesti "Asemantakana".

Toisena päälähteenä on Hollolan Lahti -lehdessä vuonna 1981 (numero 2, s. 13-24) julkaistu artikkeli Kolme sukupolvea, 3 katkelmaa. Sen sisältö on osittain sama kuin teoksessa Kuuden vuosikymmenen Luhta-linjat.