Tietoa kivusta?! Mistä löytyisi erilaisia kipua, tuskaa ja särkyä kuvaavia sanoja ja niiden selityksiä. Myös murteella.

Kysytty

Tietoa kivusta?! Mistä löytyisi erilaisia kipua, tuskaa ja särkyä kuvaavia sanoja ja niiden selityksiä. Myös murteella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kivusta ja kivun hoidosta on kirjoitettu useita kirjoja. Ne löydät parhaiten kirjastojen aineistotietokannoista joko kirjastossa tai Internetissä (Helsingin aineisto http://www.libplussa.fi/) tekemällä asiasanahaun sanalla kipu. Haku tuottaa mm. seuraavat kirjat: "Kivunhoito" (2000), Patrick Wall "Kivun anatomia" (2000), Raimo Nieminen Kipu ja särky (1992), Jorma Laitinen Kivun hallintaan (1988).
Katso myös fysiatrian erikoislääkärin Pekka Palinin erinomainen sivusto
http://www.kipu.net/ ja http://www.tohtori.fi/yleislaakari/185.html

Kielen ja sanojen puolella kannattaa edetä seuraavasti: aloittamalla synonyymisanakirjoista löytyy kipua ja tuskaa kuvaavia sanoja, joidenka merkityksiä, syntyjä ja selityksiä löytyy niin etymologisista sanakirjoista, (nyky)suomen sanakirjoista, kuin myös eri murteiden sanakirjoista.
Esimerkiksi Veijo Meren kirjassa Sanojen synty kerrotaan että kipeän alkuperäinen merkitys on karvas, katkera. Vanhan kirjasuomen sanakirjasta selviää vaikkapa se mistä löytyy sanonta "Cuin on wamma warpasa, kipu keskellä sydäntä."

Kiinnostava teos on myös Aimo Turusen Kalevalan sanat ja niiden taustat. Siinä kerrotaan mm. kiputytöstä joka on kipusanoissa esiintyvä haltijatar, Tuonen neiti, jonka tehtävänä on koota kipuja ja syytää ne meren syvyyteen.

Näitä erilaisia sanakirjoja, myös murresanakirjoja, on kirjastoissa sekä käsikirjasto- että lainakappaleina.