Tietoa Juho Vettanesta, Lapin viimeisestä noidasta. Vaikuttanut 1800-luvun loppupuolella (1900-luvun alku) Rovaniemen maalaiskunnan Songassa, Mäntyjärvellä.

Kysytty

Tietoa Juho Vettanesta, Lapin viimeisestä noidasta. Vaikuttanut 1800-luvun loppupuolella (1900-luvun alku) Rovaniemen maalaiskunnan Songassa, Mäntyjärvellä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme löytäneet tietoa Juho Vettanen -nimisestä henkilöstä, mutta kylläkin Briita Kaisa Vettaisesta (s. Perunka, elänyt 1828-1917) ja hänen aviottomasta pojastaan Mikko Vettaisesta (1849-1923). Muun muassa heistä kerrotaan Juha Pentikäisen kirjoituksessa Rovaniemeläistä tietäjäperinnettä, joka on julkaistu Totto-kotiseutujulkaisussa n:o 6 (v. 1962). Kirjoitus perustuu Pentikäisen omien haastattelujen lisäksi SKS:n kansanrunousarkistossa olevaan aineistoon.

Muutama lapinvaimo "Vettaskaan" liittyvä tarina löytyi myös Hannu Tuiskun toimittamasta kirjasta Maanselän laidalla : elämää 1800-luvulla ja 1900-luvun alkupuolella Rovaniemen maalaiskunnan Sinettäjoen vesistön latvoilla lähinnä perimä- ja muistitiedon mukaan (luvusta Kansanparantajat ja taikausko). Yhdessä tarinassa mainitaan myös "Vettasen ukko".

3 ääntä

Kommentit

Isäpuoleni pappa oli Hetan Jussa ja kuulin paljon asioita..Pauli ,Peeveli Alamattilalta,,Saarikoskelta minun piti periä paikka näin Pauli lupasi mutta en saanut velkajärjestelyni takia omistaav1999,2004 välisenä aikaan mitään..isoja tiluksia.Nurmen Hannu taisi saada sen ja hyvä niin.