Tietoa ilomantsilaisista runonlaulajista: Jermi ( Jeremi) Volotinen Ivan (Iivana) Volotinen

Kysytty

Tietoa ilomantsilaisista runonlaulajista:
Jermi ( Jeremi) Volotinen
Ivan (Iivana) Volotinen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jermi (Jeremi) Volotinen ja Ivan (Iivana) Volotinen kuuluvat Sissosten runonlaulajasukuun. Kirjassa ”Runojen ranta - Mekrijärven Sissola” (toimittaneet Jorma Aho, Laura Jetsu; Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1995) esitetään Sissosten suvun sukutaulu. S. 105-106 löytyy tietoa Sissos-Volotisista: Jermistä ja Jermin Iivanasta. Kirjassa viitataan seuraaviin lähteisiin:

Kalevalaseuran vuosikirja nro 60 (1980); Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura.
(Kirjassa Väinö Salmisen artikkeli ”Mietelmiä työmailtamme” jossa kuva Volotisesta Salmisen seurassa).

Kalevalaseuran vuosikirja nro 39 (1959). (Kirjassa on Vappu Vainion artikkeli ”Mekrijärven Sissosia ja Huohvanaisia vuosina 1683-n. 1900”).

Härkönen, Iivo: Runon hirveä hiihtämässä - hupainen ja tosi kertomus nuorenmiehen matkoista; Porvoo : WSOY, 1928.

Jermi ja Iivana Volotinen mainitaan myös lyhyesti kirjassa ”Karjalan laulajat” (toimituskunta: Pertti Virtaranta ... [et al.]; Helsinki : Kirjayhtymä, 1968) Outi Lehtipuron artikkelissa ilomantsilaisista runonlaulajista. Myös SenniTimonen kirjassaan ”Minä, tila, tunne - näkökulmia kalevalamittaiseen lyriikkaan” (Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2004) mainitsee Iivana Volotisen. Kalevalaseuran vuosikirja 68 sisältää tietoa Sissosista ja lyhyesti Jermi Volotisesta (Irma –Riitta Järvisen artikkeli ”Pohjois-Karjalan eeppisen kansanrunouden aiheita ja laulajia” sekä Heikki kupiaisen artikkeli ”Sissolan runoniekat”.

Lisää tietoa Sissosten suvusta löytyy seuraavista kirjoista:

Kalevalaseuran vuosikirjat 1, 17, 39, 49, 50, 65, 66, 68-70, 84.

Runon ja tieteen Mekrijärvi (toim. Jorma Aho; Joensuu: Joen suun yliopisto).

Kupiainen, Heikki: Pohjois-Karjalan laulajat ja laulumaat - runonetsijöiden jäljillä autonomian ajan (Joensuu : Joensuun yliopisto, 1989).

Kirkinen, Heikki: Pohjois-Karjalan kalevalaisen perinteen (Hki: Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1988) .

Laaksonen, Pekka: Sissolan runotalo (artikkeli kausijulkaisussa Pirta 34 (1995) : 4, s. 20-22).

Elektronisesta SKVR:sta (http://dbgw.finlit.fi/skvr/)voi hakea Volotisilta kerättyjä aineistoja kohdistamalla haun runojen metatieto-kenttään.