Tietoa garolun keenestä

Kysytty

tietoa garolun keenestä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Carolyn Keene on pseudonyymi (= salanimi, taiteilijanimi) niille kirjailijoille, jotka kirjoittivat Stratemeyer Syndicate-kustantamon julkaisemia Neiti Etsivä ja Dana-tytöt -kirjasarjoja. Edward Stratemeyerin(1862–1930)perustama The Stratemeyer Syndicate -kustantamo olikin kuuluisa siitä, että se oli julkaissut kirjojaan keksityillä kirjailijanimillä, oli alkuperäinen kirjailija kuka tahansa. Kustantamo palkkasi kirjailijoita kirjoittamaan lyhyitä romaaneja kirjasarjaan. Heille maksettiin vain vaatimattomat 125 Yhdysvaltain dollaria tarinaa kohti ja heidän oli myös luovuttava kaikista oikeuksistaan kirjoittamaansa materiaaliin.
Edward Stratemeyerin kuolinvuonna julkaistiin Nancy Drew -sarjan ensimmäinen kirja, The secret of the Old Clock, joka myöhemmin suomennettiin nimellä Neiti etsivä ja kadonnut testamentti. Vuotta tätä aikaisemmin The Stratemeyer Syndicate -kustantamo oli alkanut julkaista Hardy Boys -sarjaa. Kaikkia näitä nuorisosarjoja julkaistiin pseudonyymin alla - kustantajan mukaan jatkuvuussyistä esimerkiksi yhden kirjailijan kyllästyttyä sarjaan voitiin aina palkata uusi kirjoittaja.
Edward Stratemeyerin tytär Harriet Adams on ollut yksi Neiti Etsivien kirjoittajista, hänen kirjoittamiaan on sarjasta 24 osaa. Toinen tuottelias haamukirjailija on Mildred Wirt Benson, joka kirjoitti sarjaan 23 osaa, myös sarjan kolme ensimmäistä osaa. Lisäksi kyseistä salanimeä ovat käyttäneet seuraavat henkilöt: James Duncan Lawrence, Walter Karig, Nancy Axelrod, Priscilla Doll, Charles Strong, Alma Sasse, Wilhelmina Rankin, George Waller Jr., Margaret Scherf, Susan Wittig Albert ja Leslie McFarlane(Dana-tytöt sarja)
Suomeksi Neiti Etsiviä on käännetty 105 kirjaa, englanniksi niitä on ilmestynyt 175 kirjaa.