Tietäväiset! Suppilovahveroiden alapinta muuttuu toisinaan vaaleaksi tai vaalean harmaaksi syksyn mittaan. Onkohan kyseessä home?

Kysytty

Suppilovahveroiden alapinta muuttuu toisinaan vaaleaksi tai vaalean harmaaksi syksyn mittaan. Onkohan kyseessä home ja onko sieni tällöin käyttökelvoton? Vai tarkoittaako se, että sieni on paleltunut mutta edelleen syötävä?
Tästä ei löydy oikein löydy mistään tietoa. Olisikohan teillä vastausta asiaan?

Vastaus

Vastattu

Suppilovahverot harmaantuvat vanhemmiten, kuten monet muutkin eliöt. Luontoportti

Paleltunut suppilovahvero on vetelän tuntuinen. Jos sieni sulettuaan on yhä kiinteä, sen voi syödä.

Pakastuminen ja sulaminen vuorotellen pilaa herkästi suppilovahverot loppusyksystä.

"Haaveenani on ollut löytää hyvin pakkasta ja sulamista kestävä suppilovahvero, ”jouluvahvero”. Yleensä suppilovahverot nuukahtavat, kun avomailla on pakkasta kuusi, seitsemän astetta ja sen jälkeen ilma lauhtuu." Suomen luonto.fi