Ihmisen ja eläinten tietoisuuden erot

Kysytty

Tietääkseni ihminen on ainoa kaikista elollisista joka kykenee näkemään itsensä ulkopuolelta. Eläimet, ei yksikään sellaiseen pysty.
Kysymys. Miten, mistä voin lukea, mieluummin suomeksi tästä samasta asiasta.

Vastaus

Vastattu

Ehkäpä tätä kysymystä voisi lähestyä eläinten kokemusmaailman kautta ja yrittää selvittää, millainen on eläinten tietoisuus - ja varsinkin niiden tietoisuus itsestään. Esimerkiksi Jussi Viitala ja Helena Telkänranta ovat kirjoittaneet kiintoisia populaaritieteellistä kirjoja, jotka valaisevat ihmisen ja eläinten tietoisuuden samankaltaisuuksia ja eroja.

Helena Telkänranta, Millaista on olla eläin?
Jussi Viitala, Älykäs eläin
Frans de Waal, Olemmeko riittävän älykkäät tunnistamaan, miten älykkäitä eläimet ovat?