Tietääkö kukaan mikä laulun nimi ja koko kappaleen sanat.Kerran aulangon harjulla astelin ja kuulin kun lintuset lauloi siellä heilin minä hentoisen kohtasin…

Kysytty

Tietääkö kukaan mikä laulun nimi ja koko kappaleen sanat.Kerran aulangon harjulla astelin ja kuulin kun lintuset lauloi siellä heilin minä hentoisen kohtasin ja lemmestä lauleli rastas.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Georg Malmsténin sävellys Hämeen Helmi, jonka sanoittajaa ei tiedetä? Matti Reima ja Dallapé äänittivät laulun vuonna 1938 (Odeon A 228501), mutta valitettavasti sitä ei ole koskaan julkaistu uudelleen modernilla tekniikalla. Yleisradion ohjelmassa Sekahaku se kuultiin marraskuussa 2014. Ohjelmatietojen mukaan teksti on seuraava (ei ihan identtinen kysyjän muistaman kanssa): Kun mä Aulangon harjulla astelin, käki kukkui ja lintuset lauloi. Siellä neitosen kauniin minä kohtasin, joka kietoi minun syömmeni pauloin. Oli hymynsä ihana, tuoksuvat kiharat, varmaankin kauneimmat päällä maan. Oli tyttö tuo hentoinen, viehkeä neitonen, kaunis kuin kesäinen unelma vaan" .

Tämä laulu on julkaistu vuonna 1939 Dallapé-orkesterin nuottisarjassa Tanssiuutuuksia (Dallapé-vihko 44), mutta ilman mainintaa säveltäjästä ja sanoittajasta. Tämä nuotti löytyy ainakin Kansalliskirjastosta ja Musiikkiarkistosta (entinen Japa). Lainaksi sitä ei saa, mutta sanoista voi saada kopion.

Harvinainen savikiekko löytyy Kansalliskirjastosta Sulo Hellemäen kokoelmasta ja Yleisradion äänitekokoelmasta. Kannattaa muistaa, että on olemassa myös Veikko Lavin sanoittama ja laulama Hämeen Helmi, jonka on säveltänyt Ahti Sainio. Se alkaa sanoilla " Tyttösiä nähnyt olin vaikka minkä verran".

Heikki Poroila

2 ääntä

Kommentit

Enoni 84 v. muistaa laulaneensa tätä lapsena, kun oli oppinut isoveljiltä.
Teemme Säkkijärvilehteen artikkelia karjalaismuistoista. Onneksi löysin tämän tiedon ja aion tilata nuo sanat enolleni. Äänitettä ei kai saa.....