Tietääkö kirjastonhoitaja voiko omaa sähköpostia räätälöidä hylkimään postia / roskapostia ? Esim sähköposteissa esiintyvät sanat; laina, luotto, vippi,…

Kysytty

Tietääkö kirjastonhoitaja voiko omaa sähköpostia räätälöidä hylkimään postia / roskapostia?

Esim sähköposteissa esiintyvät sanat; laina, luotto, vippi, voitto, tarjous jne e-maileissa esiintyvät sanat aiheuttaisivat hylkimisen jo ennen roskapostiksi päätymistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osan sähköpostiohjelmista ja -palveluista voi säätää poistamaan tiettyjä sanoja sisältävät viestit tai siirtämään ne roskapostikansioon. Tuo kuitenkin riippuu kokonaan käytettävästä sähköpostiohjelmasta.

Viestin automaattinen poistaminen tietyn sanan perusteella voi olla kuitenkin ongelmia, sillä luettelemisia sanoja saattaa esiintyä myös aivan asiallisissa viesteissä. Siksi yksittäisiin sanoihin perustuvaa suodatusta kätevämpää on käyttää ohjelmaa, joka osaa luokitella roskapostia todennäköisyyksien perusteella. Silloin jos viestissä esiintyy vaikkapa sana laina, ohjelma ei välttämättä suoraan määritä sitä roskapostiksi, mutta jos siinä esiintyy monia potentiaalisia roskapostisanoja tai muita roskapostille tyypillisiä piirteitä, saattaa roskapostiluokittelu jo tulla.

Olen itse käyttänyt roskapostin suodattamiseen Spamhilatoria (https://www.spamihilator.com/en/). Sitä pystyy käyttämään suomeksi, ja siinä on monenlaisia toimintoja, jotka vähentävät roskapostin saapumista sähköpostiin, vaikka tuskin mikään apuväline pystyy aivan jokaista viestiä poimimaan pois. Tällaisia ohjelmia ja muita ratkaisuja löytyy runsaasti, osa ilmaisia, osa maksullisia. Niitä voi katsoa vaikkapa Googlella hakusanalla ”roskapostisuodatin”.