Tiedustelisin seuraavaa: Löytyykö mistään tietoa Helsingin naistenklinikan synnytyspuolen olosta vuosina 1939-1940 sotaa paossa Oriveden Opistolla? Itse olen…

Kysytty

Tiedustelisin seuraavaa: Löytyykö mistään tietoa Helsingin naistenklinikan synnytyspuolen olosta vuosina 1939-1940 sotaa paossa Oriveden Opistolla? Itse olen siellä syntynyt ja nyt toivoisin saavani klinikan evakkoajasta tarkempaa tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastostamme ei löytynyt kuin pari teosta, jossa mainitaan Naistenklinikan toimineen Orivedellä toisen maailmansodan aikana. Ne löytyvät alla olevasta listasta. Siinä on myös muutama osoite, joista voisi etsiä tietoa / kysellä lisää.

Tutkin myös erilaisista tietokannoista (Helmet, Linda, Arto, Pirkitta) niin HYKSin kuin Oriveden opiston historiaa toisen maailmansodan ajalta – tuloksetta.

Oriveden opisto 1909-1959 : 50 vuotta kansanopistotyötä / kirjoittanut Arvo Oksanen. - Vammala : Oriveden opisto, 1959
s. 56-57 muutaman kappaleen selostus Naistenklinikan toiminnasta opistolla.

Orivesi : maalaispitäjästä kehittyväksi kaupungiksi / Hannu Sinisalo. - [Orivesi] : Oriveden kaupunki, 1990
s. 218 muutama sana naistenklinikasta; viitataan em. kirjaan

ORIVEDEN opisto : vuosikirja
Kirjastostamme puuttuvat sota-ajan vuosikirjat. Voisi kysyä opistolta:
Koulutie 5 • 35300 Orivesi
kirjoittajalukio@kvs.fi

Sirpaleita Oriveden opistolta. 1933-1965 - Orivesi : Oriveden opiston toveriliitto, 1933-1965.
Tämä lehti on luettavissa Kansalliskirjastossa. Sitä voisi kysellä myös Oriveden opistolta.

Oriveden sanomat –lehden ko. vuosikerroissa voi olla juttuja myös tästä aiheesta.

ORIVEDEN opisto 1909-2009 : 100-vuotisjuhlakirja. - Kansanvalistusseura, 2009.
Tulossa vasta kokoelmiimme.

Arkistot:
HYKS-HUSin arkisto
Naistensairaala, arkisto, PL 610, 00029 HUS, faksi (09) 471 65518
Helsingin yleinen sairaala, Naistenklinikka perustettu 3.101934

1 ääntä

Kommentit

Isäni syntyi 2.1.1943 ja kertoi aina syntyneensä Hesarin pommarissa (Helsinginkadulla olleessa pommisuojassa, jonne Kättäri oli evakuoitu). En löydä tästä mitään tietoa?

Olen syntynyt Hki mlk. 3.12.1941. Olenko syntynyt Naistenklinikalla? Onko tuolta ajalta
vielä saatavana synnyttäjistä , Hilja Kuisma ?

Hei,
Syntymätodistukseeni 9.2.1961 on merkitty syntymäkotikunnakseni Helsingin mlk.
Mistä saisin esinnäkin synnytyssairaalan tiedot, sekä omat, että vanhempani tiedot sairaalan omista rekisteritiedoista ?

Siihen aikaan kunnassa ei ollut omia sairaaloita, joten Kätilöopisto Helsingissä on kaikkein todennäköisin paikka. Voit pyytää lapsuusajan terveystietoja (muitakin) kaupunginarkistosta, sekä mlk:n että pääkaupungin puolelta. Voit myös pyytää apua terveysasemalta, mutta siinä tapauksessa ole tarkkana, että tidot pyydetään sinulle eikä tk:lle. Nimittäin jos ne pyydetään terveyskeskukseen, heillä ei ole lupa antaa sinulle edes kopioita.