Otsikko
Tiedustelisin onko Venäläistä Balalaikka musiikkia enää kirjastoissa

Kysytty

Tiedustelisin onko Venäläistä Balalaikka musiikkia enää kirjastoissa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä balalaikalla soitettua musiikkia löytyy edelleen ja myös tulevaisuudessa. Sitä voi kirjastojen hakujärjestelmistä etsiä yksinkertaisesti hakusanalla "balalaikka" tai yhdistämällä siihen muita hakusanoja kuten "balalaikka - perinnemusiikki - Venäjä".

Esimerkiksi pääkaupunkiseudun HelMet-tietokannasta löytyy 96 CD-levyä, joissa balalaikka on mukana. Ei tietenkään aina soolosoittimena tai ainoana, mutta tästä ryhmästä varmaan löytyy sellaista musiikkia, jota kysyjä tarkoittaa. Balalaikkaa on käytetty perinteisen venäläisen kansanmusiikin lisäksi myös taidemusiikin piirissä, vaikka vähemmän. Jonkin verran löytyy myös levytyksiä balalaikkayhtyeellä tai -orkesterilla, jossa on erikokoisia balalaikkoja.

Rohkeasti vaan omaan kirjastoon kysymään, mitä balalaikkalevyjä heillä on ja jos valikoima on siellä liian pieni, muista kirjastoista voi löytyä lisää.

Heikki Poroila