Tiedustelisin lapsena koulussa laulamastani laulusta... Muistan osan sanoista, mutta en kaikkia.. Tässä muistamani: Mä tunsin kerran neitosen, herttaisen…

Kysytty

Tiedustelisin lapsena koulussa laulamastani laulusta...
Muistan osan sanoista, mutta en kaikkia..
Tässä muistamani:
Mä tunsin kerran neitosen, herttaisen neitosen.
Mä tunsin kerran neitosen....Oi kerro millaisen.
Ol silmät hällä siniset ja kutrit kullankeltaiset.
Pian erkanivat tiemme kaunis neitonen.

Sua muistelen, muistelen sinisilmä neitonen
vaik erkanivat tiemme sua muistelen.

Mä kanssaan hetken vaelsin, neitonen kaunehin
mä kanssaan hetken vaelsin,,,jne.... :)

Vastaus

Vastattu

"Mä tunsin kerran neitosen" -nimellä laulu löytyy nuotista "Musiikin maailma : Musica III", jonka ovat toimittaneet Erkki Pohjola ja Egil Cederlöf (Fazer, 1969). Tämän suomenkielisen sanoituksen on tehnyt Kyllikki Solanterä. Samoin sanoin laulu löytyy myös nimellä "Sua muistelen". "Musiikin maailma" -nuotin mukaan laulu on alun perin amerikkalainen kansanlaulu "A-roving". Englanninkielinen sanoitus alkaa: "In Plymouth town there liv'd a maid".

Lauluun on olemassa muitakin suomenkielisiä sanoituksia. "Harhailin"-niminen versio alkaa: "Ol' Plymouthissa neitonen hurmaava neitonen". Sen on sanoittanut Kullervo eli Tapio Lahtinen. "Riiaamassa"-niminen versio alkaa: "On Plymouthissa kaunotar, voi neidot nuoret". Sen on sanoittanut Sini Sovijärvi.

Nuotissa "Selvät sävelet 7" (Otava, 1994, s. 218-219), jossa laulu on nimellä "Riiaamassa", laulusta kerrotaan, että se on "vintturilaulu" eli ilmeisesti alun perin merimiesten työlaulu.