Tiedustelin muutaman kolikon arvoa: 1 penni 1963 5 penni 1966, 1974 20 markka 1936 10 markka 1937 sitten olisi jokin venäläinen seteli vuodelta 1898, etuosassa…

Kysytty

hei,
tiedustelin muutaman kolikon arvoa:

1 penni 1963
5 penni 1966, 1974
20 markka 1936
10 markka 1937
sitten olisi jokin venäläinen seteli vuodelta 1898, etuosassa on luku 1, koko seteli on venäjän kielellä, eli enempää en osaa kuvailla:D

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kolikot ja setelit 1400-2012 –taskuopas antaa rahoillesi seuraavat arviohinnat:
1 penni (kuparia) 1963 painos 171,33 miljoonaa, arvo 0,50e
5 penniä (kuparia) 1966, painos 8miljoonaa, arvo 2 euroa
5 penniä (kuparia) 1974, painos 21,5 miljoonaan, arvo 0,50e
10 markkaa (alumiinipronssia) 1937, painos 181 000, arvo huippukuntoisena 110e, kuluneena 2e
20 markkaa (alumiinipronssia) 1936 , painos 114 000, arvo huippukuntoisena 180e, kuluneena 2e
Venäläinen vuoden 1898 seteli lienee yhden ruplan seteli. Sen arvoa voi katsoa esim Standard Catalog of World Paper Money- teoksesta. Oman setelisi arvoa ei voi suoraan sanoa, sillä setelistä on 4 erilaista painosta, joissa on erilainen allekirjoitus setelin kääntöpuolella. Mikäli setelisi on aivan sileä, sillä voi tietyllä allekirjoituksella varustettuna olla arvoa jopa parisataa euroa, mutta taitteet laskevat hintaa paljon. Yleisimmällä allekirjoituksella varustettu taitteinen seteli ei ole euronkaan arvoinen, eli jostain syystä näitä seteleitä on säilynyt paljon nykypäiviin.
Kaikkien rahojen kohdalla tärkein asia on niiden kunto: taittumat ja kulumat ja repeytymät laskevat armotta arvoa kovasti. Täysin kulumattomia vanhoja rahoja on hyvin vähän olemassa.
Kirjastossa on paljon rahaluetteloita, joista voi tutkia vanhojen rahojen arviohintoja.
Laittamalla raha nettihuutokauppaan myytäväksi, nousee hinta yleensä oikealle tasolle.

26 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hopeamarkka vuodelta 1866, Hopeamarkka vuodelta 1890, mikä näiden arvo?