Tiedustelen onko tämä Nekalan kuoron esittämä http://www.youtube.com/watch?v=swx59paZp4k kappale sama kuin Nekalan tyttökuoron esittämä? ts. Onko …

Kysytty

Tiedustelen onko tämä Nekalan kuoron esittämä http://www.youtube.com/watch?v=swx59paZp4k
kappale sama kuin Nekalan tyttökuoron esittämä?
ts. Onko kyseessä kaksi eri kuoroa, Nekalan kuoro ja Nekalan tyttökuoro?
Haulla en löytänyt Nekalan tyttökuoron esittämää "kesäillan valssia?
Jos sellainen löytyy, niin voisitteko laitaa linkin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

YouTubeen ladattu esitys näyttää olevan äänitteeltä 100 kaikkien aikojen iskelmää. Itselläni ei nyt ole käsillä tätä äänitettä, mutta se kuuluu Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmaan ja sen luettelointitietojen perusteella esittäjä on Nekalan tyttökuoro ja alkuperäisen levytyksen julkaisuvuosi on 1950. Suomen äänitearkiston sivuilla ei mainita Nekalan kuoroa, mutta Nekalan tyttökuoro löytyy (http://www.aanitearkisto.fi/firs2/fi/kappale.php?Id=Kes%E4illan+valssi), samoin Viola-tietokannasta eli Suomen kansallisdiskografiasta (https://viola.linneanet.fi). Tällä perusteella YouTube-linkin esitys on Nekalan tyttökuoron esitys.

Tamperelaisen Nekalan koulun kuoro- ja orkesteritoiminnasta 1940-luvulla voi lukea Pentti Saanilahden kokoamasta kirjasta Yhteinen sävel. Siitä ilmenee, että kuoron nimi on hiukan vaihdellut (esim. Nekalan lapsikuoro, Nekalan kansakoulun oppilaskuoro, Nekalan tyttökuoro). Levytystiedoissa mainitaan vain Nekalan tyttökuoro. Kuoron johtaja Antti Jussila sovitti Oskar Merikannon Kesäillan valssin ja kirjoitti siihen sanat ja kuoro tunnetaan juuri tästä laulusta.

15 ääntä

Kommentit

Tietoa löytyy myös Tampereen kaupunginosien teoksesta Pula-aikaa ja puutaloja Mari Maasilta. Aluksi Nekalan lapsikuoro jossa lauloi tyttöjä ja poikia. Myöhemmin kuoro muuttui tyttökuoroksi. Soittajista käytettiin nimitystä Nekalan poikaorkesteri jossa oli kuitenkin yksi tyttö soittajana pianisti Lea Terno.

Äänitearkiston ja Violan sivuille ei pääse. Onkohan aika ajanut näiden linkkien ohi? Voisitteko etsiä sellaisen paikan uumenistanne, mistä kyseinen levytys löytyisi?