Otsikko
Tiedustelen mistä löytäisin parhaiten selkokielisiä kirjoja? Kuulin, että mahdollisesti kotihoidolla tai laitoksilla on käytössään selkokirjoja. Miten niihin…

Kysytty

Tiedustelen mistä löytäisin parhaiten selkokielisiä kirjoja? Kuulin, että mahdollisesti kotihoidolla tai laitoksilla on käytössään selkokirjoja. Miten niihin on mahdollisuus tutustua/lainata? Käyn viikottain lukemassa palvelutalon ryhmäkodissa ja selkokirjat toimivat parhaiten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastojen kokoelmissa on lainattavissa paljon selkokirjoja. Löydätte kirjat Helmet-haulla hakusanalla "selkokirjat". Hakutuloksen voi vielä suodattaa tulossivun vasemmassa laidassa olevilla rajoittimilla koskemaan esimerkiksi vain aikuisten kokoelmaa, suomenkielisiä kirjoja ja vaikka kaunokirjallisuutta.

Helmetissä on useiden selkokirjojen sisällöstä kuvaus. Klikkaamalla kirjan kuvaa, aukeaa kuvaus kirjasta.

Jos löydätte Helmetistä kiinnostavaa selkokielistä luettavaa, voitte tilata teokset omaan lähikirjastoonne, mikäli teillä on Helmet-kirjastokortti ja siihen liitetty pin-koodi. Varaukset voi toki tehdä myös kirjastossa käydessä. Ja jos tarvitsette apua selkokirjojen etsimiseen tai varaamiseen Helmetistä, voitte pyytää kirjastohenkilökunnalta apua.

Myös selkokeskuksen sivuilta löytyy runsaasti tietoa selkokirjallisuudesta.

Kotihoidon tai esimerkiksi palvelutalojen käytössä olevista selkokirjakokoelmista pitäisi kysyä suoraan ko. laitoksista.

http://www.helmet.fi/fi-FI
http://selkokeskus.fi/selkokirjallisuus/