Tiedustelen kohteliaimmin,onko mahdollista saada näkyville Helmet-kirjaston ranskankielisten ja latinankielisten teosten luetteloa? Jos on,millä tavalla?

Kysytty

Tiedustelen kohteliaimmin,onko mahdollista saada näkyville Helmet-kirjaston ranskankielisten ja latinankielisten teosten luetteloa? Jos on,millä tavalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On se mahdollista, mutta ranskankielistä kirjallisuutta listaan tulee 11 308 nimekettä, joten varmaan on viisainta rajata haku esimerkiksi kaunokirjallisuuteen. Se käy näppärimmin valitsemalla HelMet-tietokannasta Muut hakutavat ja siitä sen kirjaston luokkahaku jonka haluat. Helsingin ranskankielisten romaanien luokka on 5.4, jolla saat 4 044 kirjaa. Haun tulos: http://www.helmet.fi/search*fin/?searchtype=h&searcharg=5.4&searchscope…

Kieliharjoitteluun oiva materiaali ovat äänikirjat. Saat ne erilleen edellisestä hausta valitsemalla hakutuloksesta Rajaa/järjestä hakua ja siitä CD-levyn (tai kasetin, jos haluat C-kasetteja) ja painamalla lopuksi Jatka.

Voit myös tehdä seuraavanlaisen haun äänikirjalistauksen saamiseksi, jolloin mukana ovat myös tietokirjaluokkiin sijoittuvat äänitteet ja kieliluokassa olevat helpotetut luetut oheismateriaalit:
1. valitse Tarkenna hakua,
2. kirjoita hakulaatikkoon äänikirja**
3. valitse kohdasta Aineisto: CD-levy (tai Kasetti, jos haluat niitä),
4. valitse kohdasta Kieli: ranska,
5. napsauta Hae.
Tulos: http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=%C3%A4%C3%A4nikirja**&searchsc…

Jos haluat kuitenkin vilkaista kaikkien ranskankielisten kirjojen luetteloa, tässä on hakutulos: http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=**&searchscope=9&m=1&l=fre&b=&…

Haun teet näin:
1. valitse Tarkenna hakua,
2. näppäile hakusanalaatikkoon kaksi asteriskia: **
3. valitse kohdasta Aineisto: Kirja
4. valitse kohdasta Kieli: ranska
5. napsauta Hae.

Latinankielistä materiaalia on niin vähän, että siinä voit suoraan tehdä kattavimman haun edellä viimeksi selostetun mallin mukaan, kielen kohdalla valitset tietysti latinan. Hakutulos: http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=**&searchscope=9&m=1&l=lat&b=&…