Tiedustelen,että mitkä ovat vanhimmat matematiikan ylioppilastehtäviä sisältävät kirjat, jotka ovat varastossanne? Minkä vuoden tehtäviä löytyy?

Kysytty

Tiedustelen,että mitkä ovat vanhimmat matematiikan ylioppilastehtäviä sisältävät kirjat, jotka ovat varastossanne? Minkä vuoden tehtäviä löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhimmat tehtävät löytyvät vuodelta 1874, ne ovat Rafael Laurenin toimittamassa kirjassa
"Matemaattiset tehtävät ylioppilaskirjoituksissa 1874-1915".
teoksen tiedot eivät löydy aineistotietokannasta, koska kaikkea vanhempaa varastoaineistoa
ei ole vielä luetteloitu. Aineistotietokannasta (http://www.lib.hel.fi/plussa)löytyvät ylioppilaskirjoitusten matematiikan
tehtävät 1968 alkaen, mistä saatavuustiedot voi näiltä osin tarkistaa kirjoittamalla nimekehakuun MATEMATIIKAN YLIOPPILASTEHTÄVÄT tai
YLIOPPILASTEHTÄVÄT MATEMATIIKKA tai MATEMATIIKAN TEHTÄVÄT. Erilaiset
hakusanat johtavat erilaiseen tulokseen, koska tehtäviä on julkaistu vaihtelevin koostein.
Kannattaa kokeilla kaikkia. Kaikki vanhemmatkin tehtävät siis löytyvät, mutta
löytyvät vain pääkirjaston varastosta(luokka 510.2).