Tiedotusvälineet ovat uutisoineet, että ruoan hinta ei ole kymmeniin vuosiin kohonnut niin paljon kuin nyt. Viimeksi elintarvikkeet kallistuivat yhtä paljon…

Kysytty

Tiedotusvälineet ovat uutisoineet, että ruoan hinta ei ole kymmeniin vuosiin kohonnut niin paljon kuin nyt. Viimeksi elintarvikkeet kallistuivat yhtä paljon vuonna 1964. Miksi ruoan hinta nousi valtavasti juuri tuolloin?

Vastaus

Vastattu

Suurin yksittäinen syy on toisen maailmansodan jälkeisinä vuosina krooniseksi muuttunut inflaatio, jonka taustalla olivat yhtäältä maailmantalouden muutokset, toisaalta kotimaiset tapahtumat. 1950-luvun lopulta maltillisena jatkuneen hintatason nousun katkaisivat vuonna 1964 maailmanmarkkinahintojen kallistuminen ja tuottavuuden nousun ylittäneet palkankorotukset.

"Sotiin ja jälleenrakennukseen liittyvän inflaation voidaan katsoa päättyneen vuonna 1949, -- . Korean suhdanne aiheutti kuitenkin voimakkaan hintapyrähdyksen vuosina 1950 ja 1951. Maailmanmarkkinahintojen alenemisen sekä toteutetun subventiojärjestelmän takia hintakehitys oli tämän jälkeen hyvin vakaa, ajoittain jopa aleneva. Vuoden 1956 kevään yleislakko tuntuvine palkankorotuksineen laukaisi vuosiksi 1956–58 inflaatiokehityksen, johon toi oman laskennallisen lisänsä aiempina vuosina luodun, valtiontaloudelle raskaan tukipalkkiojärjestelmän purkaminen sekä vuoden 1957 devalvaatio. Hintojen nousu oli jälleen lievää vuoteen 1964, jolloin hintoja nostivat maailmanmarkkinahintojen kallistumisen ohella tuottavuuden nousun ylittävät palkankorotukset."

Lähde:
Suomen taloushistoria. 2, Teollistuva Suomi