Tiedättekö romaaneja tai muita proosateoksia (parin viime vuosikymmenen ajalta), joissa päähenkilö olisi arkkitehti ja jossa kuvattaisiin ainakin jossain…

Kysytty

Hei! Tiedättekö romaaneja tai muita proosateoksia (parin viime vuosikymmenen ajalta), joissa päähenkilö olisi arkkitehti ja jossa kuvattaisiin ainakin jossain määrin realistisesti arkkitehdin konkreettista työtä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lähetimme kysymyksesi kirjastoammattilaisten valtakunnalliselle sähköpostilistalle. Tässä ehdotuksia:

Vuorenpää, Eeva: Kotkansilmän perintö. Kotkansilmän kartanosta kertovan trilogian toisessa osassa päähenkilö Riitta naisarkkitehtinä raivaa tiensä merkittäviin tehtäviin.

Paksuniemi, Petteri: Maailman napa. Arkkitehti alkaa suunnitella temppeliä Väinämöläisille.

Paksuniemi, Petteri: Ammattimies. Novellikokoelmassa Ammattimies on novelli Maisteri Bakunin, jossa työtön arkkitehti törmää kaupungilla Maisteri Bakuniksi kutsuttuun anarkistiin, joka arvostelee arkkitehtien työtä ja kaavoitusta.

Jalonen, Olli: Yhdeksän pyramidia

Jenny Erpenbeck: Kodin ikävä. Yksi henkilöistä on arkkitehti. Myös arkkitehdin työtä sivutaan jonkin verran.

Romaaneja, joissa päähenkilö on arkkitehti:

Rayner, Richard: Pilvien piirtäjä. Suomalainen arkkitehti nousee menestyksen huipuille 1920-luvun New Yorkissa.

Lively, Penelope: City of the mind.

Gavalda, Anna: Lohduttaja.

Röyhkä, Kauko: Avec. Tajunnanvirtaromaanissa päähenkilö on ammatiltaan ekoarkkitehti.

Muuta:

Stenius, Yrsa: Rakas minä : Albert Speerin arvoitus. Henkilöhistoria.

Arkkitehtikaskuja. Toim. Vesa Juola et al. (Arkkitehtitoimistojen liitto 1998)

Lsäksi Arne Nevanlinnan essee-, kolumni- ja lyhytproosakokoelmissa arkkitehdin näkökulma on läsnä usein.

Tietokirjoja:
Nevanlinna, Arne: Illuusio arkkitehtuurista
Nevanlinna, Arne: Fasadin henki – arkkitehtuurisanastoa ujoille