Tiedän miten pääsiäisen ajankohta kalenteriin sijoitetaan. Eikö laskiaisen paikka kunakin vuonna määräydy pääsiäisen mukaan? Silloin alkaa paastonaika 40…

Kysytty

Tiedän miten pääsiäisen ajankohta kalenteriin sijoitetaan. Eikö laskiaisen paikka kunakin vuonna määräydy pääsiäisen mukaan? Silloin alkaa paastonaika 40 vuorokautta, joka päättyy juurikin pääsiäisenä. Nyt kuitenkin laskiainen oli jo 14.2 Miten tämä nyt on laskettu? Pääsiäinen on vasta 4 huhtikuuta.

Vastaus

Vastattu

Varsinainen paastonaika eli valmistautuminen pääsiäiseen käsittää neljäkymmentä päivää ennen pääsiäistä; tällöin sunnuntaita ei lasketa paastopäiviksi. Paastonaika alkaa tarkkaan ottaen laskiaistiistain jälkeisenä yönä ja päättyy pääsiäispäivää edeltävänä yönä.

Laskiaissunnuntaiksi sanotaan paastonaikaa edeltävää sunnuntaita, joka on siis seitsemän viikkoa ennen pääsiäistä. Se voi olla aikaisintaan 1. helmikuuta ja myöhäisintään 7. maaliskuuta.

Lähde:
Heikki Oja, Aikakirja 2013