Tiedän kyllä, että nimiä ja nimistöä on tutkittu paljon, mutta onko olemassa erikseen tutkimuksia laitosten tai rakennusten nimistä? Nimistöntutkimuksesta ja…

Kysytty

Tiedän kyllä, että nimiä ja nimistöä on tutkittu paljon, mutta onko olemassa erikseen tutkimuksia laitosten tai rakennusten nimistä?

Nimistöntutkimuksesta ja kaupunkinimistönkin tutkimuksesta löytyy toki paljon tietoa suomeksi, mutta ainoat löytämäni tutkimukset keskittyvät henkilöiden, eläinten tai paikoista esimerkiksi katujen tai maantieteellisten paikkojen (esim. järvien) nimiin. En ole onnistunut toistaiseksi löytämään kaupunkinimistön tutkimuksesta juuri mitään muilla kielillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteellisten kirjastojen Linda-tietokannasta löytyi muun nimistöntutkimuksen lisäksi julkaisut:

KEPSU, Saulo
Uuteen maahan : Helsingin ja Vantaan vanha asutus ja nimistö. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2005.

HAGELSTAM, Katja
Hetki Helsingissä / Wenzel ja Katja Hagelstam ; Roosa Toivonen ja Pietke Visser. WSOY, 2007

Kirjat ovat myös Joensuun seutukirjastossa. Jälkimmäinen ei ole varsinaisesti nimistöntutkimus, mutta kertoo Helsingin rakennusten (ja nimien) historiasta.

Ruotsiksi löytyivät seuraavat, joista ainakin opinnäytetyö koskee suoraan aihetta:

Aarnikuru, Tanja
Herrgårdsnamn i Nyland / Tanja Aarnikuru, Mirkka Reunanen. [Tampere], 2001. - Pro gradu -työ : Tampereen yliopisto, kieli- ja käännöstieteiden laitos, pohjoismaiset kielet.

Gårdar och bygrupper i Övermark / [utgivare: Övermark pensionärsförening]. [Kalax] : Närpes bokförlag, 2003
ISBN 952-5280-09-8 (nid.).

Aleksi-artikkeliviitetietokannasta löytyi seuraava artikkeli:

Lehikoinen, Laila
Suomen talonnimien ja sukunimien suhteesta : House-names and owner-names
kieli: suomi englanti
VIRITTÄJÄ 93(1989): 4, sivut 489-496

Pohjois-Karjalassa julkaistiin 2000-luvun alussa kulttuuriympäristöohjelmia liittyen Rakennusperintö kunniaan -hankkeeseen. Kulttuuriympäristöohjelmat julkaistiin kirjoina ja niissä on yhtenä kohteena myös kulttuurihistorialliset rakennukset, joiden nimien alkuperääkin on osaksi tutkittu. Nämä julkaisut saa esille Joensuun seutukirjaston JOKUNEN tietokannasta kahdella asiasanalla 'kulttuurihistorialliset rakennukset' ja 'kulttuuriympäristö':
RAUTIAINEN, Marianne
Arvokasta Kiteellä : Kiteen kulttuuriympäristöohjelma. [Joensuu] : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 2003.

AIRAS-LUOTONEN, Päivi
Kotikuusten kunnailla : Tohmajärven kulttuuriympäristöohjelma. [Joensuu] : [Pohjois-Karjalan ympäristökeskus], 2004

LUSA, Leena
Rannoilta kyläteille : Kesälahden kulttuuriympäristöohjelma. [Joensuu] : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 2004.

KARTTUNEN, Osmo
Kaskesta kasvuun : Kontiolahden kulttuuriympäristöohjelma.
[Joensuu] : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 2004.

SUORANTA, Outi
Suuret selät : Rääkkylän kulttuuriympäristöohjelma. Joensuu : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 2003.

MÖNKKÖNEN, Mauri
Virroilta ja vaaroilta : Enon kulttuuriympäristöohjelma. Joensuu : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 2003.

SIISTONEN, Pasi
Kiihtelysvaaran kulttuuriympäristöohjelma. Joensuu : Pohjois-Karjalan ympäristökeskus, 1999.