Tiedän että kansalliskirjastosta voi löytää kaikki Suomessa ilmestyneet lehdet. Mutta en voi löytää heidän sivuiltaan(www.kansalliskirjasto.fi) edes luetteloa,…

Kysytty

Tiedän että kansalliskirjastosta voi löytää kaikki Suomessa ilmestyneet lehdet. Mutta en voi löytää heidän sivuiltaan(www.kansalliskirjasto.fi) edes luetteloa, mitä heillä on. Kyseinen lehti on ilmestynyt 1950- luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos lehden nimi on tiedossa, Suomen kansallisbibliografiatietokannasta Fennicasta voi hakea aikakaus- ja sanomalehtiä lehden nimellä. Tulee valita perushaku ja hakutyypiksi lehden/sarjan nimi. https://fennica.linneanet.fi/ Lehtiä voi hakea Fennicasta myös sisällön mukaisen udk-luokan avulla valitsemalla tarkennettu haku ja hakutyypiksi UDK-luokka. Aineistoksi valitaan lehdet/sarjat ja aikarajaukseksi kirjoitetaan ja valitaan 1950-1959. Lehtien ja sarjojen luokituskaavio löytyy sivulta http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/fennica/fennica_udkkaavio_k… Aikakauslehtiä voi hakea myös kirjoittamalla tarkennetussa haussa hakusanaksi 195? ja valitsemalla sille hakutyypiksi julkaisuvuosi. Aineisto rajataan lehtiin/sarjoihin. Kielenkin voi rajata suomeksi, jos on kyse suomenkielisestä lehdestä. Sanomalehtiä voi hakea kirjoittamalla tarkennetussa haussa hakusanaksi sanomalehdet ja valitsemalla sille hakutyypiksi lehtityyppi tai asiasana. Aikarajaukseksi esim. vuodesta 1900 vuoteen 1959, jolloin hakuun tulevat mukaan sanomalehdet vuosisadan alusta 1950-luvun loppuun.
Myös Melinda -tietokanta sisältää kansallisbibliografian. Sen monikenttähaulla on mahdollista hakea lehden nimellä.
http://melinda.kansalliskirjasto.fi Vuosirajausta ei kannata käyttää, sillä se ei toimi lehtivuosikerroissa.
Kansalliskirjastolla on myös mikrofilmitietokanta, joka sisältää tietoja sekä sanoma- että aikakauslehdistä.
http://digi-tilaukset.lib.helsinki.fi:7679/mikrofilmit/haku.jsp
Lehtisalin filmirullille kuvatut aikakauslehdet -luettelossa
http://www.kansalliskirjasto.fi/attachments/5l4vZtpBt/5ldBDzUlx/Files/C… on myös 1950 -luvulla ilmestyneitä aikakauslehtiä.
On olemassa myös bibliografioita, joista voi tarkistaa, mitä lehtiä 1950 -luvulla on ilmestynyt, kuten:

Takkala, Marketta: Suomen aikakauslehdistön bibliografia 1956-1977 = Bibliografi över Finlands tidskriftslitteratur 1956-1977 = Bibliography of Finnish periodicals 1956-1977
suomi, ruotsi, englanti, [Helsingin yliopiston kirjasto], 1986

Kurikka, Jussi: Suomen aikakauslehdistön bibliografia 1782-1955 = Bibliografi över Finlands tidskriftslitteratur 1782-1955 = Bibliography of Finnish periodicals 1782-1955
suomi, ruotsi, englanti, Helsingin yliopiston kirjasto, 1983

Kaarna, Väinö: Suomen sanomalehdistön bibliografia : 1771-1963
suomi, ruotsi, englanti, Helsingin yliopiston kirjasto, 1965

Suomen lehdistön historia 1-10. Kuopio: Kustannuskiila 1988-1992

2 ääntä

Kommentit