Tiedän että borrelioosi bakteeri asuu punkin suolikanavassa, mutta mistä se borreliabakteeri tulee sinne punkin suoleen?

Kysytty

Tiedän että borrelioosi bakteeri asuu punkin suolikanavassa, mutta mistä se borreliabakteeri tulee sinne punkin suoleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty
Tiede-lehden artikkeli (nro 8/2013) kertoo, että borreliabakteeri tarvitsee useita isäntäeläimiä, joiden välillä se liikkuu. Punkin larva-, nymfi- tai aikuismuoto saa bakteerin veriaterian mukana toisesta eläimestä. Aterian aikana borrelia siirtyy punkin suoleen. Suolesta osa borrelioista vaeltaa punkin sylkirauhaseen, josta ne taas voivat siirtyä seuraavaan isäntään, kun punkki seuraavan kerran saa veriaterian. Borreliabakteeri kykenee muovaamaan ulkokalvoaan oleskelupaikkansa ja sen olosuhteiden mukaan. Koko artikkeli on luettavissa alta: https://www.tiede.fi/artikkeli/artikkelit/alya-palloon