Terveisiä. Minua on jo pitkään vaivannut eräs laulu, jonka muistan nuoruudessani esitetyn radiossa. Sanat ovat kirjaimellisesti syöpyneet mieleeni. Tämän…

Kysytty

Terveisiä. Minua on jo pitkään vaivannut eräs laulu, jonka muistan nuoruudessani esitetyn radiossa. Sanat ovat kirjaimellisesti syöpyneet mieleeni. Tämän sanoitusta ei vaan löydy mistään päin verkkoa. Osaisittekohan kenties auttaa sen suhteen, mikä kappale mahtaisi olla kyseessä, ja kuka sen on esittänyt?

Kyse on sota-ajan laulusta, mutta sisältönsä puolesta se vaikuttaa käännökseltä. Säkeet viittaavat ehkä ensimmäiseen maailmansotaan? En ole myöskään ollenkaan varma, onko naisen nimi "Vanessa", mutta nuo loppusoinnut vaitonaisista komissaareista ja lupauksesta olla kuolematta viimeiseen kranaattiin muistan kyllä elävästi.

---

Vanessa taas, mä palajan
kun merkkisoiton yössä kuulet...

Vanessa niin, mä eloon jään
ei luoda mulle multaa haudan...

Vanessa niin, oi rakkahin...
mut niin mä tiedän, aamu koittaa
en kaadu viime kranaattiin.

Vanessa niin, tie pitkä on...
ei katso kaatuneita naiset
vaan komissaarit vaitonaiset
ja tomutahrat kypäräin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään etsimäänne laulua. Lauluja on mahdollista etsiä laulun nimellä, mutta toisinaan myös alkusanoilla. Näillä sanoilla en kuitenkaan löytänyt mitään.

Musiikkiarkiston ja Suomen Äänitearkisto ry:n ylläpitämästä Fenno-levytietokannasta (https://fenno.musiikkiarkisto.fi/) on mahdollista etsiä suomalaisia äänitteitä vuosilta 1901-1999 myös äänitysvuoden mukaan (vuosihaku äänitysvuoden mukaan). Ehkä siitä voisi olla apua laulun nimen selvittämisessä.

Toivottavasti joku lukija tunnistaa laulun!