Tervehdys ! Tulipas mieleeni kun tunturin juuresta olen kotoisin että mistä juontaa juurensa nimi YLLÄS ?

Kysytty

Tervehdys !
Tulipas mieleeni kun tunturin juuresta olen kotoisin että mistä juontaa juurensa nimi YLLÄS ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalainen paikannimikirja vuodelta 2007 kertoo Ylläs-nimestä seuraavaa. Nimi on ilmeisesti saamelaisperäinen ja liittyy korkeaa tarkoittavaan adjektiiviin. Tämä on sijainnin kannalta loogista, koska kyseessä on seudun korkein tunturinhuippu. Lopun -lläs äänneasuun on saattanut vaikuttaa pohjoisempana olevan Pallas-tunturin nimi.