Tervehdys! Olen Porin kaupungin puheterapeutti. Koostamme kaupunginsairaalan erityistyöntekijöiden kanssa lähialueen palveluja aikuisneurologisia potilaita…

Kysytty

Tervehdys!
Olen Porin kaupungin puheterapeutti. Koostamme kaupunginsairaalan erityistyöntekijöiden kanssa lähialueen palveluja aikuisneurologisia potilaita ajatellen. Kysyisinkin, millaisia aineistoja teiltä löytyy aikuisille, jotka tarvitsevat kielellisesti yksinkertaisempaa tekstiä? Varmaankin selkokielisiä ja isokirjaimisia kirjoja. Onko jotain aikakauslehtiä? Löytyykö äänikirjoja selkokielellä? Onko teillä sellaisia kielellisiä harjoitusohjelmia, joita voisi ajatella aikuisenkin käyttävän, esim. Sanasta sanaan -ristikko-ohjelma (Comp-aid)? Jotain muuta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sopivaa aineistoa Porin kaupunginkirjastossa ovat isotekstiset kirjat sekä selkokirjat. Äänikirjoja ei ole selkokielellä. Lehtilukusaliin tulee Selkouutiset. Sanasta sanaan cd-rom on myös lainattavissa. Suomen kielen oppikirjoista saattaisi olla apua, niissä on usein yksinkertaista kieltä. Oppikirjoja on myös cd-rom-levyinä.