Tervehdys, Mistä löytäisin Pietarin Smolnan sähköpostiosoitteen? Isoäitini kävi siellä koulunsa vv. 1895-1904 ja olisin kovasti halukas tietämään, löytyisikö…

Kysytty

Tervehdys,
Mistä löytäisin Pietarin Smolnan sähköpostiosoitteen? Isoäitini kävi siellä koulunsa vv. 1895-1904 ja olisin kovasti halukas tietämään, löytyisikö hänestä mahdollisesti jotakin tietoa opiskeluajaltaan ym. tyttökouluun liittyvää ajan kuvaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Smolnan instituutin tyttökoulun toiminta päättyi Venäjän vallankumoukseen. Nykyään rakennuksessa toimii ilmeisesti Pietarin kaupunginhallitus. Ei liene helppoa selvittää, onko oppilaitoksen arkistoa olemassa jossakin Pietarin tai Venäjän arkistoissa. Pietarissa toimii historiallinen instituutti (Saint-Petersburg Institute of History of the Russian Academy of Science), jonka yhteydessä on myös arkisto. Ehkä sieltä osattaisiin neuvoa eteenpäin asiassa. Arkiston sähköpostiosoite on: ins-archive@yandex.ru Instituutin englanninkieliset sivut osoitteessa: http://www.spbiiran.nw.ru/en/page/22

Kirjallisuutta ja artikkeleita Smolnan tyttökoulusta Suomen kirjastoissa:

Morand-Löfving, Elisabeth, Kejserlig uppfostran : Finländska flickors skolgång vid Smolna-institutet i S:t Petersburg / Elisabeth Morand-Löfving. [Helsingfors] : [Elisabeth Morand-Löfving]. [2016] ISBN 978-952-93-7150-1
Asiasanat: Smolnan instituutti.; skolor; kasvatushistoria; tyttökoulut; tytöt; suomalaiset; kasvatus; koulutus; koulunkäynti; koulut; oppilaat; historia; flickskolor; flickor; finländare; fostran; utbildning; skolgång; skolor (läroanstalter); elever; historia; Pietari; Venäjä; S:t Petersburg; Ryssland;

Tutceva, V. S.,Smol'nyj : 200 let = Smolny : 200 years history / [avtor proekta: V. S. Tutceva]. Sankt-Peterburg : Slavia, 2008.
ISBN 978-5-9501-0151-9
Asiasanat: sisäoppilaitokset; tytöt; arkkitehtuuri; kuvateokset; valokuvat; internatskolor; flickor; arkitektur; bildverk; fotografier; Venäjä; Pietari; Ryssland; S:t Petersburg

Löfving, Elisabeth Lucienne, Finländska elever i Smolna-institutet i Petersburg under Finlands förening med Ryssland / Elisabeth Löfving. Helsingfors : Helsingfors universitet, [1982] - Pro gradu -tutkielma : , Yleinen historia.
Asiasanat: koulut; suomalaiset; skolor (läroanstalter); finländare; Pietari; S:t Petersburg; opinnäytteet - historia

Baeckman, Lilli, En finskas anteckningar om sin vistelse i det Kejserliga Smolna Institutet, en undervisningsanstalt i Petersburg för adliga fröknar / Lilli Baeckman. Helsingfors, 1946.
Asiasanat: Baeckman, Lilli.; Kejserliga Smolna Institutet.;

Morand, Elisabeth, 'Lullu gick i Smolna' / Elisabeth Morand. - Julkaisussa : Hembygden : organ för finlandssvenskt hembygdsarbete. - Ekenäs : Finlands svenska hembygdsförbund. - ISSN 0784-1922. -  21 (2006) : 1, s. 13,14
Asiasanat: Löfving, Louise.; henkilökuvat; elämänhistoria; henkilöhistoria; porträtt (skriftliga alster); livshistoria; personhistoria

Paul, P.-E., Fem damer från Smolna-institutet / Uppsatser : skrifter utgivna av Helsingfors släktforskare r.f. - Helsingfors : Helsingfors släktforskare. - ISSN 0358-8424. -  10 (1990), s. 56-73
Asiasanat: Cronhjelm af Hakunge, Katarina.; Wadenstjerna, Helmi Sofia.; Wadenstjerna, Aline.; Tawaststjerna, Alla.; Widnäs, Maria.; henkilöhistoria; opiskelijat; naiset; tyttökoulut; Valtioneuvoston juhlahuoneisto; koululaiset; tytöt; suomalaiset; personhistoria; studerande; kvinnor; flickskolor; Statsrådets festvåning; skolelever; flickor; finländare; Venäjä; Pietari; Ryssland; S:t Petersburg

Löfving, Elisabeth, Finländska flickor i jungfrustiftet Smolna i Petersburg / Elisabeth Löfving. // Historiska och litteraturhistoriska studier. - ISSN 0073-2702. -  63(1988), s. 277-306
Asiasanat: tyttökoulut; matrikkelit; oppilaat; suomalaiset; flickskolor; matriklar; elever; finländare; Pietari; S:t Petersburg;

Suomalaisista Smolnan tytöistä kerrotaan lyhyesti myös täällä (alimpana sivulla):
https://hertonasgard.fi/suomi/esittely/henkilot/

Vanhoja valokuvia Smolnan oppilaitoksen rakennuksista, opettajista, oppilaista jne.:
https://www.youtube.com/watch?v=nzbe22V5c7A
https://www.youtube.com/watch?v=B2zd_nC7Q38

Laila Hietamiehen romaanissa Sonja kuvataan päähenkilö Sonja Orbelianin koulunkäyntiä Smolnan tyttökoulussa.