Tervehdys kirjastonhoitajalle, Sukumme on tutkittu äidinpuolelta vuoteen 1753 asti taapäin. Minua jäi askarruttamaan kahden isoenoni kohtalo, parikymppiset…

Kysytty

Tervehdys kirjastonhoitajalle,
Sukumme on tutkittu äidinpuolelta vuoteen 1753 asti taapäin. Minua jäi askarruttamaan kahden isoenoni kohtalo, parikymppiset pojat teloitettiin vuonna 1918.
Mistä saan tietooni heidän teloitus - ja hautapaikat parhaimmin ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varmaankin ensimmäinen lähde olisi Sotasurmaprojektin sivusto

https://sotasurmat.narc.fi/fi/

Sivuilta löytyy myös tietoja asiaa koskevista arkistolähteistä.

Kirjallisuutta:

Paavolainen, Jaakko
Poliittiset väkivaltaisuudet Suomessa 1918 - 1 : Punainen terrori. - Tammi, 1966

Paavolainen, Jaakko
Poliittiset väkivaltaisuudet Suomessa 1918 - 3 : Valkoinen terrori. - Tammi, 1968

Paavolainen, Jaakko
Vankileirit Suomessa 1918. - Tammi, 1971

Roselius, Aapo
Amatöörien sota : rintamataisteluiden henkilötappiot Suomen sisällissodassa 1918. - Valtioneuvoston kanslia, 2006

Roselius, Aapo
I bödlarnas fotspår : massavrättningar och terror i finska inbördeskriget 1918. - Leopard, 2009

Roselius, Alpo
Teloittajien jäljillä : valkoisten väkivalta Suomen sisällissodassa. - Tammi, 2007

Tikka, Marko
Kenttäoikeudet : välittömät rankaisutoimet Suomen sisällissodassa 1918. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2004

Tikka, Marko
Terrorin aika : Suomen levottomat vuodet 1917-1921. - Ajatus 2006

Tikka, Marko
Valkoisen hämärän maa? : suojeluskuntalaiset, virkavalta ja kansa 1918-1921. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2006

Pekkalainen, Tuulikki & Rustanius, Seppo
Punavankileirit 1918 : suomalainen murhenäytelmä. - Tammi, 2007

Turunen, Mirja
Veripellot : sisällissodan surmatyöt Pohjois-Kymenlaaksossa 1918. - Atena, 2005

Korjus, Olli
Kuusi kuolemaantuomittua. - Atena, 2014

Korjus, Olli
Hamina : nimi nimeltä, luoti luodilta. - Atena, 2009

Kokoomateoksia esim.:

Sisällissodan pikkujättiläinen. - WSOY, 2009

Tampere 1918. - Vapriikki, 2008