Tervehdys! Haluan tietää olympiavuoteen 1960 liittyvän äänitteen esittäjän(t). Kappale on ymmärtääkseni muunnos Laila Kinnusen tunnetuksi tekemästä…

Kysytty

Tervehdys!

Haluan tietää olympiavuoteen 1960 liittyvän äänitteen esittäjän(t).
Kappale on ymmärtääkseni muunnos Laila Kinnusen tunnetuksi tekemästä italoiskelmästä Marina.
Laulussa esiintyy mm. seuraavanlaista:
”…Kerro vaimo kulta, ken saa kultaa sulta…” ja edelleen: ”…yhdelle jos vastaat kyllä, niin muille ei, ei, ei…”. Siinä on myöskin kertosäe: ”…Squaw Valley, Squaw Valley, Squaw Valley, se kaikkien huulilla on…”
Olisiko esim. Kai Lind sen levyttänyt?
Tarkkaa sanoitusta en muista, mutta edellä kuvatun kaltaista siinä on.

Mistä voisi saada ko. äänitteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei! Äänitteen jäljille pääsee Kansallisdiskografia Violan avulla: https://viola.linneanet.fi/.
Vuosina 1959 - 1960 Rocco Granatan säveltämä Marina on ollut suosittu, suomalaisia esittäjiä on Kinnusen lisäksi Maynie Sirén & Ossi Malisen orkesteri, Eino Grön & Ronnie Kranckin ork., Ossi Runne & ork.
Etsimänne olympiaspesiaali lienee Lasse Liemolan & Erkki Ertaman orkesterin esitys, joka on äänitetty 17.2.1960 juuri Squaw Valleyn talviolympialaisten edellä.
Alkuperäinen Saukin sanoitus löytyy Suuresta toivelaulukirjasta nro 12, s. 268. Olympiasanoitus lienee myös Saukin itsensä tekemä, mutta en tiedä, onko sanoitusta olemassa painettuna.
Liemolan laulama Marina-rock on äänilevyllä (tarkoittanee vinyyliä) Danny boy ; Marina-rock (Columbia MY 65, 1960) sekä v. 1987 julkaistulla Liemolan vinyylilevyllä Living doll (Flamingo FGML 8002, 1987).
Äänitettä saa lainaan kirjastosta. Jos lähikirjastollanne ei ole sitä, saatte sen maksullisena kaukolainana. Esim. Varastokirjastolla Living doll on saatavana tällä hetkellä.
Tarkistakaa tilanne www.huuto.net/fi/-huutokauppasivuilla. Siellä on myynnissä paljon kotimaisia vinyylejä. Lappeenrannassa kannattaa ottaa yhteyttä Levy-Musiikkiin p. 05 4531179 tai Antikvariaatti Sumaan p. 05 411 7761

4 ääntä

Kommentit

Lasse Liemolan "Marina-rock" on sittemmin julkaistu useita kertoja uudelleen sekä CD-levyllä että suoratoistopalveluissa, ja sen sanoituksessa ei kyllä mainita Squaw Valleyn talviolympialaisista yhtään mitään. Näyttää siltä, että kysymyksessä mainittua olympia-aiheista sanoitusta tähän lauluun ei ole todellisuudessa julkaistu levyllä ylipäänsä kenenkään esittämänä.