Tervehdys! Etsin opinnäytetyöhöni tietoa milloin Kannelmäen Sitratori on rakennettu? Onko samaan aikaa kun Kanneltalo ja sitä ympyröivät rakennukset? Eli…

Kysytty

Tervehdys! Etsin opinnäytetyöhöni tietoa milloin Kannelmäen Sitratori on rakennettu? Onko samaan aikaa kun Kanneltalo ja sitä ympyröivät rakennukset? Eli hienoa jos löytyy nettisivu joka on sellainen jota voi käyttää opparissa tai sitten teos. Suurkiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tähän kysymykseen saimme apua kaupunkisuunnitteluviraston arkkitehdilta. Hän pystyi antamaan seuraavan perusteellisen vastauksen:

”Nimi näyttää tosiaan muuttuneen Sitratoriksi tuossa mainitsemassasi 13.5.1981 päivätyssä kaavamuutoksessa. Kaavan numero on 8373.
Päätös nimen muuttamisesta Kitara-aukiosta Sitratoriksi on tehty kaupungin nimistötoimikunnassa 2.12.1980. Tarkempia perusteluja ei nimistötoimikunnan pöytäkirjaan ole merkitty.
Edeltävä asemakaava nro 7300 vuodelta 1976 näyttäisi olleen aika kaaviomainen eikä alue ollut lähtenyt rakentumaan sen mukaan, asemaa ja joitain pääkatuja lukuun ottamatta. Kitara-aukio -niminen tori oli vuoden kaavassa 1976 eri muotoinen ja pienempi kuin Sitratori.
Alue on sitten rakentunut vuoden 1981 kaavan mukaan. Kaavan laatimisvaiheessa on ilmeisesti ollut jo alustava näkemys Kanneltalon rakentamisesta ja tori on siinä yhteydessä saanut epäsymmetrisen muotonsa.
Vastaus saamaanne kysymykseen taitaa siis olla, että nimi on valittu vuonna 1980 ja torin muoto on päätetty vuoden 1981 asemakaavassa. Rakentamisvuodesta en sitten osaa sanoa.
Radan varren uusien alueiden suunnittelua ja rakentamista on kuvailtu aika laajasti julkaisussa "Miljoona kerrosneliömetriä radan varteen - Haaga-Vantaan suunnittelu ja rakentaminen", Harmaajärvi-Manninen-Rönkä, VTT Yhdyskunta- ja rakennussuunnittelun laboratorio. Julkaisija Helsingin kaupunki, kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosasto, kehittämistoimisto 1991. Jos intoa riittää, kannattaa lukaista.”