Tervehdys! Etsin hiljattain valmistuneita tutkimuksia liittyen venäläistämistoimia vastustaneisiin Suureen Adressiin ja Kulttuuriadressiin. Osaisitteko kertoa…

Kysytty

Tervehdys!

Etsin hiljattain valmistuneita tutkimuksia liittyen venäläistämistoimia vastustaneisiin Suureen Adressiin ja Kulttuuriadressiin. Osaisitteko kertoa ko. tutkimusten yhteystietoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perusteos aiheesta lienee

Tommila, Päiviö
Suuri adressi. - WSOY, 1999.

josta Aira Kemiläisen arviointi Historiallisessa aikakauskirjassa 1999, nro 4, s. 352-358

ja Vesa Vareksen aikakauslehti Kanavassa 1999, nro 6, s. 385-387

Adressin taustaa käsittelevät

Jussila, Osmo
Suomen suuriruhtinaskunta : 1809-1917. - WSOY, 2004.

josta Kristiina Kalleisen arvostelu
Historiallinen aikakauskirja 2005, nro 1, s. 106-110

Polvinen, Tuomo
Valtakunta ja rajamaa : N. I. Bobrikov Suomen kenraalikuvernöörinä 1898-1904. - WSOY, 1984.

Rasilainen, Aki
Oikeudellinen argumentointi politiikassa : suomalaisen legalismin poliittinen historia. - Somalainen lakimiesyhdistys, 2004.

Jussila, Osmo
Helmikuun manifesti osana Venäjän ja Suomen valtiokehitystä.
(Kirjassa: Kirkko ja politiikka - juhlakirja professori Eino Murtorinteen täyttäessä 60 vuotta 25.11.1990. - Suomen kirkkohistoriallinen seura, 1990)

Rasilainen, Aki
Autonomian ajan perustuslakien voimassaolo toisen tasavallan historiankirjoituksessa.
(Teoksessa: Ajankohta : poliittisen historian vuosikirja 2005. - Helsingin yliopisto, 1995)

Rasilainen, Aki
Kuuluuko autonominen Suomen valtio historiatietoisuuteemme : Osmo Jussilan kootut erehdykset valtio-oikeuden alalla.
(Historiallinen aikakauskirja 2005, nro 3, s. 338-348)
http://elektra.helsinki.fi/se/h/0018-2362/103/3/kuuluuko.pdf (kaiketi maksullinen)

Rasilainen, Aki
Autonomia ja yleisvaltakunnallinen lainsäädäntö.
(Historiallinen aikakauskirja 2000, nro 1, s. 61-64)

Rasilainen, Aki
Kysymys Osmo Jussilalle : oliko Suomella autonomiaa vai ei.
(Historiallinen aikauskirja 1999, nro 4, s. 359-362)

Osmo Jussilan lukuisia artikkeleita (mm. väittelyssä Rasilaisen kanssa) en tässä käy luettelemaan. Hänen näkemyksensä kootusti esitettynä löytyy yllä mainitusta kirjasta).