Tervehdys arvoisa kirjastonhoitaja, tahtoisin tietää, mitä tarkoittavat nimet Kasper ja Matias. Kiitos jo etukäteen.

Kysytty

Tervehdys arvoisa kirjastonhoitaja, tahtoisin tietää, mitä tarkoittavat nimet Kasper ja Matias. Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kummankin nimen merkitystä on kysytty jo aiemmin. Vastauksia kannattaa käydä katsomassa arikistosta osoitteesta: http://www.kirjastot.fi/tietopalvelu/arkisto.aspx
Seuraavassa kuitenkin lyhyesti nimien merkitykset: Kasper juontaa juurensa persiankieliseen nimeen Kansbar (rahastonhoitaja, kalleuksien vartija). Matias on lyhentymä heprealaisesta nimestä Mattatias, Mattitja. Nimi tarkoittaa Jahven/Jumalan lahjaa. Etunimistä löytyyy tietoa kirjoista Lempiäinen, Pentti, Suuri etunimikirja; Vilkuna, Kustaa, Etunimet.)