Tervehdykset ja hyvät yöt kullekin. Olen kirjoittanut ensimmäisen fantasiaromaanin valmiiksi, joka tulee olemaan 5-osainen. Tarinassa seikkailee…

Kysytty

Tervehdykset ja hyvät yöt kullekin. Olen kirjoittanut ensimmäisen fantasiaromaanin valmiiksi, joka tulee olemaan 5-osainen. Tarinassa seikkailee pääsääntöisesti ihmiset ja vampyyrit. Netti on kuitenkin pullollaan kustantajia ja sivustoja, jotka kasvattavat omaa epävarmuutta; Mitkä kustantamot ovat kiinnostuneita fantasia-kirjallisuudesta?
.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Fantasia myy niin hyvin, että käytännössä kaikki kaunokirjallisuutta kustantavat yleiskustantamot ovat sitä julkaisseet. Ei ehkä muutenkaan kannata ajatella niin, että lähettää käsikirjoituksen yhteen paikkaan ja toivoo parasta. Jos on ensimmäistä kertaa asialla, kannattaa lähestyä useampaa samaan aikaan, koska on aivan varmaa, että useimmista tulee korkeintaan kohtelias kirje ja ilmoitus, etteivät ole kiinnostuneita. Fantasiaa kirjoittaa nykyään niin moni, että kustantajat voivat rauhassa valita parhaat päältä. Kun kustantajia lähestyy, kannattaa tekstin olla mahdollisimman valmista, huolellisesti oikoluettua ja kielellisesti moitteetonta, ettei joudu suoraan Ö-mappiin. Esikoiskirjailijan tie on yleensä pitkä ja vaivalloinen. Liikoja ei siis kannata odottaa, mutta toisaalta ilman yritystä ei tietysti mitään tapahdu.

Aina on olemassa myös omakustantamisen mahdollisuus sille, joka haluaa hengentuotteensa maailmalle, vaikka yksikään kaupallinen kustantaja ei siitä olisi kiinnostunut. Siihen täytyy sijoittaa omaa rahaa, mutta toisaalta omakustantaja ei ole riippuvainen varsinaisista kustantajista. Tämäkään tie ei ole helppo, sillä vaikka nykyään on helppo painattaa kirja kohtuuhintaan, sen mainostaminen ja myyminen ovat yhtä vaikeita kuin muutenkin.

Heikki Poroila