Otsikko
Terve, Vaimoni opiskelee terveydenhuoltoalalle ja itse työskentelen alalla jossa sääntöjä noudatetaan tarkasti. Kuitenkin heillä on käsitys esim. että,…

Kysytty

Terve,

Vaimoni opiskelee terveydenhuoltoalalle ja itse työskentelen alalla jossa sääntöjä noudatetaan tarkasti. Kuitenkin heillä on käsitys esim. että, sairaala voi kertoa potilaan tietoja omaisille. Ymmärrän jos potilas erityisesti kieltää asian, mutta jos kaikki menee kaavamaisesti, niin voiko omaiseksi esittäytyvä saada tiedon vaikkapa siitä että onko joku henkilö sairaalassa sisällä.

Ymmärrän myös että asia on saivartelua, mutta mitä sanoo laki ja mikä laki sen sanoo?

Itsestäni tuntuu oudolta että sairaala/vastaava voisi luovuttaa tietoja ilman vahvaa tunnistautumista sekä yleensäkään ulkopuoliselle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaan voi löytää tietoa esim. Carean, Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän internet-sivulta. Potilaan oikeudet -nimisen otsakkeen alla http://www.carea.fi/fi/Opastusta/Potilaille%20ja%20l%C3%A4heisille/Poti… on linkit sairaalapotilaan oikeuksiin liittyviin lakeihin (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista sekä Henkilötietolaki). Tärkeää tietoa on myös Potilasrekisterin rekiteriselosteessa.
Jos asia ei selviä tarpeeksi niin voi ottaa yhteyttä sairaalaan Palaute-sivun kautta http://www.carea.fi/fi/Tietoa/Yhteys/Palaute/.