Terve! Tarvitsisin tv-ohjelman käännökseen Othellosta sitaatin "For she had eyes and chose me." 3. näytös, 3. kohtaus, Othellon repla. Kiitoksia!

Kysytty

Terve!

Tarvitsisin tv-ohjelman käännökseen Othellosta sitaatin "For she had eyes and chose me." 3. näytös, 3. kohtaus, Othellon repla. Kiitoksia!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paavo Cajander suomensi kyseisen kohdan William Shakespearen näytelmästä Othello vuonna 1884 näin:

Häll' oli silmät, kun mun otti hän.

http://www.gutenberg.org/cache/epub/17529/pg17529-images.html

Yrjö Jylhän suomennoksessa vuodelta 1955 sama kohta kuuluu seuraavasti:

[---] valitsihan hän avosilmin minut.

Ja Matti Rossi suomensi rivin vuonna 2013 puolestaan rivin näin:

[---] sillä vaimollani oli silmät päässä, / kun hän otti minut.

William Shakespeare: Othello, Venetsian mauri (suom. Yrjö Jylhä, Otava, 2002, ss. 81 - 82)

William Shakespeare: Othello (suom. Matti Rossi, WSOY, 2013, s. 111)