Terve, onko menehtyneen ihmisen lihansyönti laitonta teoriassa? Löysin aiemman keskustelun vuodelta 2009, mutta jutussa ollut linkki ei toiminut

Kysytty

Terve, onko menehtyneen ihmisen lihansyönti laitonta teoriassa? Löysin aiemman keskustelun vuodelta 2009, mutta jutussa ollut linkki ei toiminut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen lainsäädäntö ei ota suoranaisesta kantaa antropofagiaan eli ihmissyöntiin, ei myöskään kannibalismiin eli samaa lajia olevan yksilön syömiseen. Rikoslain 17. luvun 12§ on kuitenkin ns hautarauhaa käsittelevä kohta, jonka toinen momentti kuuluu seuraavasti:

"2) [joka] käsittelee hautaamatonta ruumista pahennusta herättävällä tavalla (...) on tuomittava hautarauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."

Tämä lainkohta antaa ainakin mahdollisuuden syyttää ihmissyönnistä. Koska laissa ei kuitenkaan puhuta suoraan syömisestä ja mukana on suhteellinen ilmaisu "pahennusta herättävällä tavalla", on mahdotonta arvioida, mihin oikeusistuin konkreettisessa tilanteessa päätyisi. Todennäköisesti esimerkiksi tilanne, jossa ihminen syö toista ihmistä selvitäkseen itse hengissä esimerkisi onnettomuuden jäljiltä, ei johtaisi syytteeseen toisin kuin tilanne, jossa on varta varten ihminen surmattu syömistarkoituksessa.

Edellä sanotun perusteella ihmissyönti ei välttämättä olisi laitonta, mutta se voidaan sellaiseksi myös tulkita. En löytänyt modernilta ajalta yhtään suomalaista oikeustapausta, jossa olisi syytetty ihmissyönnistä.

Heikki Poroila

18 ääntä

Kommentit

Periaatteessa. Ei kuoleita eläimiäkään syödä. Ne teurastetaan kuoliaaksi. Eli ihminenkin pitäisi tappaa ja syödä