Terve, Olen yrittänyt etsiä laulua, jonka ensimmäinen säkeistö pitäisi mennä näin: Pikku-Matti metsään päin innoissaansa lähtee näin. Pieni kirves…

Kysytty

Terve,

Olen yrittänyt etsiä laulua, jonka ensimmäinen säkeistö pitäisi mennä näin:

Pikku-Matti metsään päin
innoissaansa lähtee näin.
Pieni kirves kelkassaan,
tupsulakki kallellaan.
Joulukuusen löytääkseen,
äidille sen antaakseen

Osaisitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkoitat ilmeisesti Maijaliisa Dieckmannin runonäytelmää "Pikku Matin joulukuusi". Näytelmässä esiintyvät (lausunta)kuoro, Matti, pupu(t), orava(t) ja tontut. Näytelmä alkaa: "Pikku Matti metsään päin innoissansa lähtee näin". Teksti löytyy kirjoista "Kulkunen : Suomen nuorisokirjailijat ry:n joulujulkaisu" (Sesam, 1982, ISBN 951-99413-0-4) ja Dieckmann, Maijaliisa: "Tähtihetkiä. 1" (Koulun kerhokeskus, 1994).

Tähtihetkiä-kirjassa ei mainita mitään sävelmää, mutta Kulkusessa mainitaan tekstin alussa, että sävelmänä on "Eilen kuljin metsään päin", jos runonäytelmä esitetään laulaen. "Eilen kuljin metsään päin" on saksalainen kansansävelmä, joka löytyy monesta nuotista, esimerkiksi "Suuresta lastenlaulukirjasta", osasta 2, ja "Kultaisesta lastenlaulukirjasta".