Terve, olen kuullut että Liisa Ihmemaassa-kirja perustuu kirjailijaa järisyttäneestä huumetrippiin, onko väitteessä perää/häntää?

Kysytty

Terve, olen kuullut että Liisa Ihmemaassa-kirja perustuu kirjailijaa järisyttäneestä huumetrippiin, onko väitteessä perää/häntää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liisa Ihmemaassa -kirjan kirjoittaja Lewis Carroll (oik. Charles Lutwidge Dodgson, 1832-1898) oli pappiskoulutuksen saanut tunnontarkka ja tavoiltaan säntillinen mies, joka vietti käytännössä koko aikuisikänsä Oxfordin yliopistossa logiikan ja matematiikan opettajana.

Liisan hahmo perustuu Carrollin kollegan Henry Liddellin Mary-tyttäreen. Liisan seikkailut olivat alunperin tarinoita, joilla Carroll huvitti nuorta seuralaistaan Thames-joella tehdyillä veneretkillä.

Dodgsonin alunperin vuonna 1865 ilmestynyt kirja yhdistettiin ensimmäisen kerran huumeisiin vasta sata vuotta myöhemmin. 60-luvun jälkipuoliskon hippikulttuuri nosti huumeiden inspiroimat visiot valjua arkea merkittävämmäksi kokemukselliseksi ainekseksi, ja Carrollin mielikuvitukselliset tarinat sopivat tähän viitekehykseen oivallisesti. Carroll ja Liisa omaksuttiin nopeasti osaksi uutta nuorisokulttuuria ja kirjan hahmoista tuli pysyvä osa populaarikulttuuria laajemminkin.

Huumeassosiaatioita Liisan seikkailujen yhteydessä ruokkivat varsinkin musiikintekijöitä innostaneet "psykedeeliset" elementit, joita hyödynsivät esimerkiksi Jefferson Airplane (White rabbit) ja Beatles (I am the walrus).

Kysymyksessä esitetylle teorialle, jonka mukaan Dodgson olisi kirjoittanut kirjansa huumetripin innoittamien näkyjen perusteella, ei löydy tukea Carroll-tutkimuksesta. Sitä paitsi, vaikka hän olisikin käyttänyt huumeita - mikä hänen elämäntapojensa perusteella tuntuu jokseenkin epätodennäköiseltä - 1860-luvun Englannissa hän olisi mitä luultavimmin turvautunut oopiumiin, joka ei kuulu harha-aistimuksia aiheuttaviin hallusinogeeneihin.