Terve, Olen 25-vuotias mies, painoa 76 kg ja pituutta 184 cm, kuntoni on tyydyttävä. Olen kesästä lähtien harrastanut liikuntaa seuraavasti: kierrän 1-2 kertaa…

Kysytty

Terve,

Olen 25-vuotias mies, painoa 76 kg ja pituutta 184 cm, kuntoni on tyydyttävä. Olen kesästä lähtien harrastanut liikuntaa seuraavasti: kierrän 1-2 kertaa viikossa Töölönlahden kolme kertaa (3x2,2km), ensin ripeästi kävellen, sitten hölkäten ja vielä kerran kävellen.

Jos siirtyisin talveksi uimahalliin vesijuoksun pariin, kuinka pitkä matka pitäisi tuolloin "juosta", jotta saavuttaisin karkealla tasolla saman aerobisen ja energiankulutuksellisen hyödyn kuin Töölönlahtea kiertämällä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkoja lukuja on mahdotonta antaa, mutta seuraavasta linkistä
löytyvän laskurin avulla pystyt itse arvioimaan ja vertailemaan eri liikuntamuotojen energiankulutusta. http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl. Aerobisen hyödyn vertailusta en valitettavasti löytänyt tietoa.

Kunnon kohottamisesta voi lukea esimerkiksi kirjoista:
Kuntoilijan käsikirja : opas tulokselliseen kuntoliikuntaan. Docendo 2005
Personal trainer : henkilökohtainen kuntovalmentaja. Gummerus 2002