Terve, kun lisään tekstilaatikkoon tekstiä kopioimalla esim. kuvaan liittyvää tietoa, niin nuo tekstilaatikon rivit ovat eripituisia. Toisilla riveillä on vain…

Kysytty

terve, kun lisään tekstilaatikkoon tekstiä kopioimalla esim. kuvaan liittyvää tietoa, niin nuo tekstilaatikon rivit ovat eripituisia. Toisilla riveillä on vain yksi tai kaksi sanaa muut rivit tekstilaatikon mittaisia. Nuo lyhyemmät rivit saa kyllä "täyteen" käyttämällä deleteä lyhyen rivin lopussa, mutta jos tekstiä paljon niin aikamoista klikkaamista. Olen myös käyttänyt kappalemerkkejä ongelman ratkaisuun : mutta onko olemassa yksinkertaisempaa ja nopeampaa keinoa saada tekstilaatikko "tasapainoon"? Ongelma erityisesti kuvien kanssa ja jos haluat viedä laatikolla lisätietoa paikkoihin mihinkä ei kursorin klikkauksella pääse. Word 2003 englannin kielinen versio (professional).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselin neuvoa kollegoilta täällä talossa ja sain tällaisen vastauksen. Toivottavasti auttaa sinua eteenpäin.

Wordissä voi tehdä tekstilaatikoita ja tekstin muotoilu onnistuu ihan samalla tavalla kuin muunkin tekstin osalta. Tekstilaatikko tosin asettaa rajoituksia muotoiluille. Laatikossa on näkymättömät reunukset, joten yleensä laatikko kannattaa tehdä ylisuureksi ja ei käyttää itse tekstilaatikossa reunuksia - parempi lopputulos tulee kun tekee erikseen reunukset jos tarvitsee. Rivitysongelma saattaa liittyä marginaaleihin. Word 2003 versiossa jos kaavion/kuvan tuo Powerpointista, tekstin muotoilut nollautuvat tuonnissa, mutta muotoilut voi tehdä uudelleen. Riippuen miten hyvä laatuinen kuvan tulee olla voisit kokeilla luoda kuvan tekstilaatikoineen Powerpointissa ja muodostaa kaikista elementeistä ryhmän, jolloin elementit pysyvät oikeissa kohdissa. Jos Powerpointista tallentaa kuvan, kuva pysyy muuttumattomana, mutta sen tarkkuus ei ole yhtä hyvä ja tiedostokoko voi kasvaa.