Otsikko
Teollisuustilasto vuodelta 1943 kertoo, että Sylvänteen urheiluliike oli tuotannoltaan 17:nneksi suurin suksitehdas Suomessa. Missä tämmöinen tuotantolaitos on…

Kysytty

Teollisuustilasto vuodelta 1943 kertoo, että Sylvänteen urheiluliike oli tuotannoltaan 17:nneksi suurin suksitehdas Suomessa. Missä tämmöinen tuotantolaitos on sijainnut ja kenen omistuksessa? Mistä lähteistä yrityksen historiasta voisi lukea lisää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin vuoden 1937 Sinisen kirjan mukaan liike on toiminut Vammalassa. Tuolloin sen omistajana oli A. Sylvänne, johtajana E. Sylvänne.
Olisiko A. Sylvänne Albert Sylvänne, joka toimi aikanaan Vammalan seudun voima (nykyinen nimi)-seuran puheenjohtajana?
Löytyisikö liikuntavälineteollisuutta käsittelevistä artikkeleista ja kirjoista tietoa Sylvänteestä?
Turunen, Markku: Pitkä latu : legenda suksesta. Maahenki, 2015.
Pajala, Vuokko: Sai hiihtävä hikensä. Artikkeli lehdessä Pellervo 2/1994.

Alla olevalta Kolumbuksen (kuuluu nykyään Elisaan) sivulta löytyy Vammalan lakkautettujen yritysten tiedoista, että Sylvänteen urheiluliike on lakkautettu 31.7.1981, ja että omistajan nimi oli tuolloin Matti Järvelä:

http://www.kolumbus.fi/drillsoft/online-katka/lakanneet-f857561f240d5f6…