Television sarja Atlantic crossic oli niin mienenkiintoinen. Onko aiheesta enemmän kirjallisuutta?

Kysytty

television sarja Atlantic crossic oli niin mienenkiintoinen. Onko aiheesta enemmän kirjallisuutta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Atlantic Crossing on todellakin kiinnostava sarja. Se kertoo Norjan kruununprinsessa Märthan ajasta Yhdysvalloissa toisen maailmansodan aikana.

Prinsessa Märthan elämästä sota-aikaan kertoo Einar Østgaardin kirjoittama norjankielinen teos Reisen hun ikke ønsket (2005).

Märthan hovineidon Ragni Østgaardin suvun vaiheista on Birger Brunila kirjoittanut teoksen Gullichsen’s. En familjekrönika (1960).

Kirjassa Hitlerin pohjoinen rintama (2013) käydään läpi Saksan armeijan operaatioita Norjassa ja Suomessa 1939-1945.

Jan Guilloun Suuri vuosisata -romaanisarja kertoo 1900-luvun Euroopan ja maailman vaiheista kolmen veljeksen ja heidän perheittensä kautta. Sarjan kolmas osa Punaisen ja mustan välissä (2014) enteilee toista maailmansotaa ja Sininen tähti (2016) nostaa esiin naispuoliset norjalaiset vastarintataistelijat.

Solveig Torvikin romaanissa Äitien veren perintö (2008) kuvataan kolmen sukupolven äitejä ja tyttäriä, heidän kohtaloitaan ja koettelemuksiaan siirtolaisina Pohjois-Norjassa ja Amerikassa. Kirja sisältää myös Solveig Torvikin oman tarinan lapsuudesta natsien miehittämässä Norjassa ja perheen lähdöstä siirtolaisiksi Yhdysvaltain Idahoon.

Toisen maailmansodan tapahtumiin liittyy myös Ernst Hanfstaenglin elämäkerta Hitlerin uskottu, Rooseveltin avustaja (2015). Hanfstaengl näytteli ratkaisevaa roolia Rooseveltin huippusalaisessa projektissa, jonka tarkoitus oli levittää natsivastaista propagandaa.

Lisätietoa: Kuninkaallisten henkilöhistoria: kruununprinssessa Märtha